• spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld

Dit zijn de blogs

Hier vind je alle activiteiten van de klassen!

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

De toilet/ het potje

Geschreven door Leen Buekens op vrijdag 6 oktober 2017. Aangepast op zaterdag 7 oktober 2017

De kleuters waren gek van het verhaal ‘prinses op het potje’! Ze wouden er elke avond voor het naar huis gaan naar kijken op de PC. Ook het ‘ikke-lied’ was een succes bij hen!

Juf had in de poppenhoek een wasdraad gehangen en er een doos met wasknijpers en slipjes bij gelegd. Juf had ook poppen, potjes, poppenpampers en een strijkplank met een strijkijzer meegebracht. De kleuters gingen ijverig aan de slag. Stereotypen werden doorbroken; het waren ook de jongens die de strijk deden!

Juf had bruin brooddeeg gemaakt; de kleur van kaka. De kleuters mochten in de klas worstjes en bolletjes rollen en op een afbeelding van een toilet leggen; het leek net… (je weet wel). Met een plastieken mes konden ze stukjes van het brooddeeg snijden of met kleischaren en kleiwielen konden ze in het brooddeeg knippen en motieven rollen.

Stan en Félize van de klas legden een worstje van brooddeeg op hun hoofd; dat kwam omdat juf het prentenboek verteld had met als titel: ‘over een mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft’.

Op een afbeelding van een toilet hadden de kleuters met een bruine of gele stift kaka of pipi getekend in de toiletpot.

De mama van Rens en Rune van de klas had een krokodil meegebracht; een wip. Wat vinden de kleuters dat leuk om samen op te zitten!

Een grote rol toiletpapier werd uitgerold en daar tekenden de kleuters met een bruine stift ‘kaka’ op.

Juf had lege WC-rollen meegebracht en bewegingskaarten van Nellie en Cezar waarop te zien is dat ze spelen met lege WC-rollen. De kleuters konden deze figuren nabootsen; lege WC-rollen rijgen aan een draad, springen over de rollen, een WC-rol rollen naar elkaar, bouwen met WC-rollen…

Juf had foto’s gemaakt van een pop NAAST, OP, ACHTER en VOOR de pot en een foto van een worstje brooddeeg IN de pot. De bedoeling was dat de kleuters de foto’s nabootsen m.b.v. een pop, een pot en een stukje brooddeeg en daarbij werden de voorgaande begrippen verwoord. Nadien werden de foto’s in de poppenhoek gelegd, zo konden de kleuters er zelf mee aan de slag gaan!

We vierden de verjaardag van Elouise in de klas; zij had lekkere dingen meegebracht! Zij werd 3 jaar; bravo Elouise!

De kleuters vonden het fijn om bruine playmaïs in stukjes te snijden of te knippen met een plastiek mes of schaar en plakten deze stukjes in een toiletpot.

De kleuters konden ook toiletpapier in stukken scheuren en verfrommelen tot een balletje. Deze werden nadien op een afbeelding van een toiletrol gekleefd.

Marthe-Marie had het idee om de koffietasjes van de klas te rijgen aan de wasdraad. Heel vindingrijk van haar!

In de knipbak werd toiletpapier gelegd. De kleuters ervoeren dat knippen hierin moeilijk gaat. Ze konden het papier ook verscheuren.

Twan kwam op het idee om lege WC-rollen naast elkaar te zetten voor zijn ogen en zo een verrekijker te maken. Leuk idee!

Velletjes toiletpapier werden gerangschikt en geplakt van kort naar lang (van 1 vel toiletpapier tot 3 vellen toiletpapier).

Met toiletrollen maakten de kleuters torens. Ze werkten samen. De kleuters ervoeren dat het veel makkelijker is om te bouwen met volle toiletrollen dan met lege rollen.

We vierden ook de derde verjaardag van Naut; proficiat Naut! En prachtig, die treinen die mama voor jou had gemaakt!

Juf had prenten mee van het toiletverloop. De kleuters mochten drie prenten rangschikken in de juiste volgorde; eerst de prent waarbij de zus van Jules (Marie) haar broek openritst, dan de prent waarbij ze op toilet zit en dan de prent waarbij ze spoelt.

Met lege toiletrollen en verf van verschillende kleuren werd er gestempeld op zwart papier.

We vierden de verjaardag van Elisa; zij werd 3 jaar! Zij had lekkere fruitbrochettes en cake meegebracht; hip hip hoera voor Elisa!

De kleuters maakten ook een puzzel van 3 of 6 stuks van Anna of het konijn uit het verhaal ‘konijn op het potje’.

Juf vertelde ook het verhaal ‘mag ik eens in je luier kijken?’. Dit gaat over een muisje die heel nieuwsgierig is en in de luier van de andere dieren wil kijken. De ontlasting van alle dieren ziet er telkens anders uit. Tot de dieren in de luier van het muisje eens willen kijken maar daar zit niets in want muisje gaat op het potje. Alle andere dieren besluiten dan ook om op het potje te gaan. De kleuters mochten als verwerking van het verhaal met een stift ontlasting tekenen in een luier en de prenten van de dieren met deze luiers werden omhoog gehangen aan het raam.

Juf Kaat had met de kindjes kleine ‘Juleskes’ gemaakt zoals onze klaspop Jules en omhoog gehangen; de namen van de kindjes werden erin geschreven en voila; dit zijn de schatten van Jules! De kleuters schilderden met verf ook in afgebeelde toiletpotjes.

Met de lege WC-rolletjes werd nog een bewegingsspel gespeeld; zo werden de rolletjes ONDER onze voet ,onze kin, onze trui, onze poep, TUSSEN de benen, de knieën en de voeten, OP ons hoofd, onze voet, ons been, ACHTER onze rug gelegd...

 

Schooljaar 2017-2018: 'terug naar school; de hoeken van de klas en mijn symbool'

Geschreven door Leen Buekens op vrijdag 6 oktober 2017. Aangepast op zaterdag 7 oktober 2017

Het schooljaar is terug begonnen! Eerst en vooral maakten de kleuters kennis met de hoeken in de klas; de poppenhoek, de boetseertafel, de knipbak, de onthaalhoek, de computerhoek…. Wie in een bepaalde hoek speelt mag een kaartje rond de hals dragen van die bepaalde hoek; er zijn evenveel kaarten als er kindjes mogen spelen in de hoek. Vooral naar aanloop naar de tweede kleuterklas is het goed dat de oudere kinderen van de klas leren dat er maar een bepaald aantal kinderen in de hoek kunnen spelen.

Ze tekenden ook hun eerste tekening; hun eerste kunstwerk.

De kindjes leerden hun symbool kennen. De symbolen hebben een gele, rode, blauwe of groene kleur. Ze stempelden hun eigen symbool met verf op papier.

Ze mochten ook de symbolen sorteren volgens kleur; de rode legden ze in de rode sorteerschoteltjes, de blauwe in de blauwe, de gele in de gele, de groene in de groene…

De kleuters scheurden ook stroken papier in stukjes die ze nadien plakten op een wit blad. Hun eigen symbool werd op hetzelfde blad in het midden geplakt.

Rune van de klas legde papierstroken in de laadbak van zijn speelgoedvrachtwagen en reed er in de klas mee rond. Knap toch hoe vindingrijk de kindjes zijn.

Juf had ook een afbeelding mee van een kapstok waarbij aan elke haak een symbool hing (een peer, een banaan en een appel). De kleuters plakten de afbeeldingen van de boekentas die voorzien is van hetzelfde symbool bij de juiste kapstok.

De kleuters leerden net zoals de vorige schooljaren zelf hun jas ook aantrekken. Juf had hiervoor een afbeelding meegebracht waar een paar voeten en een jas op afgebeeld staan. De kleuters staan met hun voeten op de afbeelding van de voeten en leggen hun jas op de afbeelding van de jas. Ze zwaaien hun jas over hun hoofd en ziezo; de jas is aan!

De laatste schoolweek!

Geschreven door Leen Buekens op zaterdag 1 juli 2017. Aangepast op zaterdag 1 juli 2017

De kleuters experimenteerden ook deze week nog in de waterbak. Ook met het speelgoed uit de kast in de klas werd er gespeeld.

Het werd een themaloze week. De kleuters waren heel inventief en vonden wasknijpers op de vensterbank en speldden deze op hun neus, handen, kledij…

We vierden de verjaardag van Maxime, Vince, Félize; zij zullen 3 jaar worden in de grote vakantie! Proficiat allemaal!

Ook Tibo V zal verjaren in de grote vakantie; hij zal 4 jaar worden in de grote vakantie! Proficiat Tibo V!

Dinsdag 27 juni kwam Lena haar nonkel Tom ballonnen plooien in de klas. Alle kleuters kregen een ballonnenfiguur en nonkel Tom kende ook een paar magische goocheltrucjes; héél erg bedankt voor jouw bezoek nonkel Tom! We hadden voor hem ook een kleine verrassing in petto.

Juf nam met elke kleuter die het wou nog vlug een selfie met haar gsm.

Het laatste uurtje van het schooljaar kwam juf Annelore op bezoek en we hadden voor haar een ‘spoedig herstel’-boekje gemaakt. De kleuters tekenden voor haar een mooie tekening en deze werden tot een boekje gebundeld.

Ten slotte nog een klasfoto en het schooljaar was ten einde. Bedankt voor het fijne schooljaar en prettige vakantie allemaal!

De waterbak en themaloze week.

Geschreven door Leen Buekens op zondag 25 juni 2017.

Juf had de zandtafel gevuld met water en allerlei materialen meegenomen om met het water te spelen (plantenspuiten, spuiten, potten, flessen, druppeltellers…). De kinderen vinden het heel fijn om in de waterbak te experimenteren! De oudste kleuters deden ook een telspelletje met visjes; evenveel visjes vangen als aangegeven op de stippendobbelsteen.

De hengels en de visjes zijn magnetisch, Mats V en Jey gingen met de hengels door de klas en onderzochten welke materiaal wel of niet magnetisch is. De kookpannetjes van inox uit de poppenhoek waren dat alvast wel! Ook de magnetische blokken van manetico werden uit de kast gehaald; de kleuters bouwden hiermee torens en andere constructies.

We gingen ook eens terug naar de basis en puzzelden en tekenden zonder gebonden zijn aan een thema.

We vierden ook de verjaardag van Mats V. Hij wordt in juli 4 jaar. Alvast een dikke proficiat Mats!

De ballonnen en ballonnenpompen bleven succes hebben, dus liet juf deze ook deze week nog staan in de klas.

We speelden met spelletjes van onze klas; zo maakten de kleuters bijvoorbeeld een heerlijke pizza klaar en versierden ze een speelgoedpatat tot een grappig mannetje.

We tekenden ook buiten op de grond met stoepkrijt.

Door de werken de laatste weken op woensdag in onze klas konden we soms niet in onze klas spelen. Met het goede weer trokken we naar buiten in de schaduw en speelden we achteraan op het grasplein aan het bos. We namen onze ballenmand en autobak mee en de kleuters vonden het fijn om met de stokken te spelen.

De kleuters gebruikten aan het bos hun fantasie; ze maakten met de stokken een schip en een zonnepet op een stok was hun vlag van het schip. Een stoel in het bos werd een koningsstoel.

We picknickten in de schaduw op het gras. De kleuters zagen dat aan de bomen jonge, groene appeltjes groeiden. Ze verzamelden degene die op het gras lagen.

Juul van de klas had een kipknuffel mee naar het grasplein. Wie de kip had mocht iets vertellen. De kleuters die verteld hadden mochten hem doorgeven aan een andere kleuter terwijl we een kippenliedje zongen.

De juf had ook een groen, kleine appel op een stokje gestoken en dit werd onze micro. De kleuters die een liedje kenden mochten in de micro een liedje komen zingen.

We vierden ook de verjaardag van Mats B in de klas; hij wordt in juli 4 jaar; bravo Mats!

Thema ballen!

Geschreven door Leen Buekens op zondag 25 juni 2017. Aangepast op zondag 25 juni 2017

Juf had een mand vol ballen mee naar school gebracht. Ze had ook foto’s mee van de soorten ballen, van verschillende soorten balsporten en van ballen die van klein naar groot zijn gerangschikt. De kleuters konden zo dezelfde bal zoeken dan op de foto of de bal zoeken van een bepaalde sport.

Er was ook een doos met ronde gaten van verschillende groottes. De kleuters namen een bal uit de mand en pasten deze in de gaten; welk gat is groot genoeg, te klein?... Op papier tekenden de kleuters ronde ballen met een stift.

Uit de pot met parels mochten de kleuters enkel de ronde pareltjes zoeken (de balletjes). Bij juf Annelore konden de kindjes een afbeelding van een bal beschilderen.

De ballonpompen en de ballonnen blijven succes hebben; de kleuters vinden het nog steeds heel leuk om ballonnen op te blazen met hun pompen.

Buiten speelden we met de verschillende soorten ballen en balspelletjes (spelen met de parachute, gooispelen met balletjes, hockey)…

Juf stak in een nylonkous een zware bal en legde grote papieren op de grond met verf op. De kleuters lieten de kous op en neer gaan en stempelden zo op het papier; zogenaamd jojo-stempelen.

In onze klas kwam de kleine broer van Félize op bezoek; baby Oniz. We smulden van een lekker ijsje die we gekregen hadden en kregen nog een kleine attentie mee naar huis. Dank u Oniz!

We vierden ook de verjaardag van Stan in onze klas; hij werd drie jaar! Bravo voor Stan!

De oudste kleuters gooiden met de dobbelsteen en mochten uit een speelgoedautomaatje evenveel kleine kauwgumballetjes laten rollen. Ze hadden ook wel zin om ze op te eten maar dat mocht natuurlijk niet van de juf J.

Juf had ook balspelletjes meegebracht om binnen in de klas te spelen en twee stoffen ballen die de kleuters zelf met bijhorende stiften mochten versieren.

Bij het spel Hamertje Tik konden de kleuters eens de ronde vormen zoeken; de ronde vorm van een bal.

Op de computer konden de kleuters kijken naar filmpjes van ballenbaden…

We vierden ook de verjaardag van Max. We gingen buiten picknicken op het gras en aten het lekkers dat hij had meegebracht had op. Proficiat Max!

Het schoolfeest!

Geschreven door Leen Buekens op zaterdag 17 juni 2017. Aangepast op zaterdag 17 juni 2017

Op 10 juni was het zover; ons jaarlijks schoolfeest. Juf deed een oproep aan de ouders om filmpjes en foto’s door te mailen van de optredens van de onthaal- en eerste kleuterklas. Hier vind je het resultaat.

 

Thema ballonnen!

Geschreven door Leen Buekens op zaterdag 17 juni 2017. Aangepast op zaterdag 17 juni 2017

Juf had een experimenteerbak mee naar de klas met verschillende soorten ballonnen in en verschillende attributen om de ballonnen in de lucht te slaan lagen in de zandtafel(VB; vliegenmeppers, zwembuizen, raketten…).

Er lagen ook pompen in de zandtafel om ballonnen op te blazen; dat vonden de kleuters superleuk! Zelfs al was het thema van ballonnen voorbij, toch bleven ze naar de ballonpompen grijpen! Sommige kindjes vonden het leuk om de ballon op te pompen tot deze ontplofte want juf was bang van het knallend geluid; ze hadden er plezier in J

Juf had ook verschillende experimenteerbakken gemaakt met verschillende soorten materialen om ballonnen te vullen; 1 met maïs, 1 met rijst en 1 met zand. M.b.v. trechters en andere attributen konden ze dan ballonnen vullen.

Voor vaderdag stempelden de kleuters in een mal van een ballon met vingerverf verschillende ballonnen op een canvas. De oudste kleuters schilderden er nadien nog een zon, gras en lucht bij. Juf nam een foto in de klas waarbij de kindjes naar een ballon in de lucht moesten kijken; deze werd later afgedrukt en op het werkje geplakt. Juf leerde ook het versje voor vaderdag aan i.v.m. ballonnen.

 

Bij juf Annelore mochten de kleuters snippers scheuren en in een ballon van Nijntje plakken.

De kleuters konden ook ballonnen sorteren naar kleur in de sorteerschoteltjes. Ze konden ook ballonnen sorteren naar soort in de blauwe sorteerbakjes (VB; alle hartjesballonnen in een bak, alle lange plooiballonnen in een bak…)

Op de computer konden ze kijken en luisteren naar digitale verhalen i.v.m. ballonnen en ook naar kindjes die waterballonnen vulden en hiermee speelden, of naar luchtballonnen….

De oudste kleuters mochten eens een grote, ronde vorm proberen uitknippen; een grote ballon; voor wie dit goed lukte had juf ook kleinere ballonnen getekend op een blad om uit te knippen.

Voor het schoolfeest kleurden de oudste kleuters 3 ballonnen in en een regenboog om nadien op hun kroon en T-shirt te bevestigen. De jongste kleuters beschilderden met juf Annelore een wit hemd met verf en penseel voor het schoolfeest.

In de knipbak werden verschillende soorten ballonnen gelegd (VB; heliumballonnen, latex ballonnen…) die de kleuters dan konden proberen verknippen in stukken.

Juf had ook foto’s gemaakt van verschillende soorten ballonnen die op een A4-blad lagen. De kleuters zochten dezelfde ballonnen en legden deze op de legplaat.

Grace van de klas had zelf een ballon opgeblazen met de pomp en vroeg aan de juf om deze dicht te knopen. Juf vertelde haar dat ze als ze wou een stift kon nemen om er oogjes, een neusje en een mond op te tekenen. Dat vonden de andere kleuters ook een goed idee; dus ze begonnen te tekenen op ballonnen; het is eens iets anders dan op papier J

De kleuters konden ook ballonnen tekenen op papier aan een koord die een clowntje vasthoudt.

We vierden ook de verjaardag van Charlotte; zij werd 4 jaar eind mei! Bravo Charlotte!

We speelden buiten met waterballonnen toen het heel warm weer was en de kleuters mochten die gooien naar een boom, op het gras en in een tractorband. Liever niet op elkaar want sommige kleuters werden niet graag nat.

Alle kapotte stukjes van de waterballonnen werden opgeruimd en nadien gebruikt om deze te plakken in een vorm van een ballon op een gekleurd papier.

Juf leerde ook het liedje aan van ballonnetje, ik blaas je op en wanneer ze het goed kenden mochten ze later drie prenten van het liedje plakken in de juiste volgorde; 1)ballonnetje, ballonnetje, ik blaas je op, 2)ballonnetje, ballonnetje, je hebt een dikke kop, 3) ballonnetje, ballonnetje, ik blaas je pang!’

De oudste kleuters gooiden met een kleuren- en stippendobbelsteen en moesten uit de zak evenveel ballonnen nemen en ook van dezelfde kleur als op de dobbelstenen aangegeven was.

 

Uitstap Mong Blok en sportdag op school!

Geschreven door Leen Buekens op zondag 4 juni 2017.

Op 23 mei leefden alle kleuters van de eerste, tweede en derde kleuterklas zich uit bij Mong Blok. Het was een hele leuke, zonnige dag. De dag nadien was het sportdag voor de kleuters op school. Juf Annie voorzag voor alle kleutergroepjes leuke activiteiten.

Thema lente!

Geschreven door Leen Buekens op zondag 4 juni 2017. Aangepast op zondag 4 juni 2017

De klas werd versierd binnen thema ‘lente’. In de poppenhoek waren nepbloemen te vinden en ook de kast werd versierd binnen het thema. Juf voorzag ook experimenteerbakken binnen het thema; 1 gevuld met potgrond en schopjes, potten… erbij, 1 gevuld met oasis en nepbloemen om erin te steken.

Juf had ook prentenboeken mee aangepast aan het thema.

De kleuters knutselden een geschenkje voor moederdag. Ze beschilderden een potje waar later een bloemetje in geplaatst werd. De schotel versierden ze door te knikkerverven. Er werd druppels licht- en donkergroene verf in de schotels gedaan en daar werd een knikker ingelegd. De kleuters bewogen de dozen heen en weer en naar voren en achteren; dit werden precies grassprieten. Nadien stempelden ze met hun vinger en met verf madeliefjes op het ‘gras’ en op een papieren grasband plakten de kleuters bloemmotiefjes met sterke lijm.

De oudere kleuters tekenden een stengel in de bloempot voor mama met bloemblaadjes aan.

Op de computer konden ze kijken naar verhalen, liedjes en fragmenten i.v.m. het thema.

Juf had potten met gaten meegebracht met daar een bloem van een bepaalde kleur op gekleefd. De bedoeling was dat de kleuters de meegebrachte bloemen met de stengel door de gaten staken rekening houdend met de kleur; bijvoorbeeld de blauwe bloemen in de pot waar de blauwe bloem is op gekleefd…

Toen iemand buiten plots een vogeltje opmerkte keken de kleuters door het raam.

Met plasticine boetseerden de kleuters bloemblaadjes en ze legden deze rond het hartje van de bloem. Ze mochten ook bloemblaadjes tekenen met een stift rond het hart van de bloem. Ook de vleugels van een geplastificeerde vlinder mochten ze voorzien van stipjes van plasticine.

Juf had ook een spelletje mee waarbij de kleuters de bloem en de stengel moesten linken (hetzelfde motief bij elkaar brengen).

We speelden ook allerlei spelletjes in de klas die passen bij thema lente.

Ze konden ook grote plastiek bloemen in elkaar steken en zo een mooie bloem vormen.

Bij juf Annelore mochten de kleuters hun handje verven en afdrukken op een blad; dit werd dan een mooie bloem. Ze mochten ook bloemen van verschillende kleuren in de juiste vaas steken volgens het voorbeeld dat ze zagen op de tablet.

Grace van de klas nam alle prentenboeken van de klas mee naar de poppenhoek en stalde ze daar uit; het werd een leuke bibliotheek zo; knap gevonden!

Buiten maakten we een lentewandeling en Franky had net een slak gevonden en kwam ze tonen aan de kleuters van de klas. We zagen ook bloesems, bloemen, het insectenhotel, een vogelkastje, groene blaadjes en knoppen… En de kip had ook een ei gelegd! Dat vonden de kleuters super! Vanaf dat moment vragen de kleuters nu nog steeds elke dag om eens naar de kippen te gaan kijken; gaan kijken of ze toch nog geen eitje gelegd hebben. 1 keer was het eitje net gelegd want het was nog heel warm!

We proefden een gekookt kippenei; dat was lekker!

Juf had geplastificeerde bloemen op een groene wasspeld geplakt en de kleuters mochten ze spelden aan de rand van een bloempotje. Juf had ook foto’s meegebracht van bloemen die ze gevormd had met gekleurde stokjes. De kinderen legden de stokjes op het voorbeeld rekening houdend met de kleur en de lengte van de stokjes.

De oudste kleuters kleurden dezelfde bloemen op een blad in dezelfde kleur. Ze probeerden ook het volwassen dier aan hun jong te linken (VB; schaap bij lammetje)

De jongste kleuters konden plastieken wormen van verschillende kleuren sorteren in de sorteerschoteltjes.

De kleuters vonden het ook leuk om met de instrumentjes en de poppenkastpoppen van de klas te spelen.

Juf had ook een puzzel mee van Jules en de kip, Maya de bij en een koe.

We vierden ook de verjaardag van Oin; hij werd 4 jaar. Proficiat!

Juf had aan 2 vergieten een groene scoobidoedraad gehangen. Dit waren de wormen die de kleuters door de gaatjes lieten kruipen.

We zaaiden ook zaadjes in een pot met aarde en gaven deze water en zette deze op de vensterbank in de zon. Zo konden de zaadjes groeien tot bloemetjes. Nadien mochten de oudste kleuters de evolutie van zaadje tot bloem op een papier aanduiden door 1 tot 4 bolletjes in te kleuren. De jongere kleuters plakten 3 prenten in de juiste volgorde van zaadje tot bloem.

De parels werden bovengehaald en de kleuters mochten deze op een legplaat van een bloem, kuiken en vlinder leggen, rekening houdend met de kleur.

We speelden ook een memoryspel en een telspel i.v.m. thema ‘lente’.

Thema Pasen deel 2

Geschreven door Leen Buekens op zondag 4 juni 2017. Aangepast op zondag 4 juni 2017

Na de Paasvakantie verwelkomden we 4 nieuwe kleuters in onze klas; Oscar, Naut, Marie en Eloïse. Zij mochten op hun eerste schooldag Paaseitjes rapen want de Paashaas was geweest. We verdeelden achteraf de Paaseitjes in onze zelfgeknutselde Paasmandjes.

Juf voorzag na de Paasvakantie een keuzesysteem. In elke speelhoek van de klas hing nu een gekleurd bord met een foto van de hoek op en het aantal stippen en kaartjes dat duidelijk maakte hoeveel kindjes er in die hoek mochten spelen. Dit is interessant voor de oudere kindjes van de klas die als overstap naar de volgende klas leren rekening houden met het aantal kindjes dat per hoek mogen spelen.

In de maïsbak werden nieuwe materialen gelegd waarmee de kleuters konden experimenteren. De poppenhoek was nog aangepast aan het thema met eitjes en eierdozen en de knipbak was aangevuld met kartonnen eierdozen.

Juf had geplastificeerde afbeeldingen meegebracht van eieren met gekleurde stippen op en de kleuters mochten dezelfde kleur parel op de stip leggen.

De kleuters konden ook nog experimenteren met de experimenteerbakken; bijvoorbeeld 1 gevuld met eierschalen en 1 gevuld met nepgras en plastiek wormen en pincetten…

De oudere kleuters van de klas tekenden m.b.v. een eenvoudig stappenplan een Paashaas op papier met bruine stift. Nadien tekenden ze er Paaseieren rondom. Zij speelden ook het spel Bunny Boo waarbij ze de Paashaas en de blokken op dezelfde manier moesten plaatsten zoals aangegeven op het kaartje.

Juf had verschillende pluchen konijnen en hazen meegebracht.

Juf voorzag ook kartonnen kokers waar de kleuters kleine plastic eitjes door konden rollen. Ook zelf gerolde eitjes van klei deden dienst om bijvoorbeeld van de racebaan af te laten rollen.

Op de computer bekeken ze digitale verhalen en liedjes en ook levensechte situaties (bijvoorbeeld; de kip en haar kuiken).

De kleuters experimenteerden met scheerschuim. In het schuim konden ze eiervormen tekenen met takken of door er bruine verf bij te voegen verkleurde het schuim.

Op een vorm van een Paasklok konden de kleuters stempelen. De jongste kleuters stempelden er vrij op; de oudste kleuters probeerden op de zigzaglijn te stempelen.

Op een groot geplastificeerde eivorm konden de kleuters stippen leggen die ze gerold hadden van plasticine. Charlotte van de klas had zonder impuls van de juf zelf een nestje van plasticine gemaakt met een eitje erin; héél knap!

De oudere kleuters knipten ook prenten uit door op rechte lijn te knippen en plakten deze in de juiste volgorde; van een kip dat een ei legt tot een kuiken dat eruit kruipt. Bij de jongere kleuters knipte de juf de prenten uit.

We vierden de verjaardag van Jey van onze klas; hij werd 3 jaar! Bravo Jey!

 1 2 3 >  >>