• spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld

Dit zijn de blogs

Hier vind je alle activiteiten van de klassen!

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

Eerste kleuterklas: thema ‘vakantie/ zomer!’

Geschreven door Leen Buekens op zondag 30 juni 2019.

Juf had boekjes mee i.v.m. het thema en een piratenboot gevuld met water en materialen om in het water te experimenteren. Ook een klein zwembadje met eendjes en boten in werd er geplaatst met 2 hengels om zo de boten en de eendjes te kunnen vangen.

Juf speelde tijdens het hengelspel ook telspelletjes met hen. Zo mochten de kleuters hengelen en ze legden hun vangst in hun eigen bakje. Nadien gingen we na wie er meer/ minder had of misschien hadden ze er evenveel gevangen. Later mochten ze de boten en eendjes per 2 leggen in een mandje. Dit deden we dus eerst met concreet materiaal. Nadien mochten de kleuters op een blad visjes groeperen per 2 door er een kring rond te trekken.

Juf Annie had lichtbakken meegebracht waar zand op gegoten werd en waar de kleuters in het zand konden tekenen met hun vinger.

We vierden de verjaardag van Ellis; zij werd 4 jaar; bravo Ellis!

We leerden een versje van de ijscoman aan en het liedje van 10 kleine visjes. We telden zo af van 10 naar 0 of van 5 naar 0, want vanaf 10 werd het wel een heel lang liedje. We leerden hierbij ook het begrip ‘1 wegdoen’.

Op een blaadje mochten de kleuters dezelfde ijsjes zoeken en kleuren in dezelfde kleur. Ze mochten ook ijsjes inkleuren.

Ella van onze klas verjaart in de grote vakantie; zij wordt 4 jaar; bravo Ella!

De kleuters maakten precies ijscrème door scheerschuim, bloem en verf te mengen met elkaar met hun handen. Nadien werd er een afdruk gemaakt op een blad en juf knipte er bolletjes crème uit om te plakken op een hoorntje van papier.

Juf had een experimenteerbak met nat zand mee om ijs te scheppen op een hoorntje en een experimenteerbak met schelpen, grijpscharen en potjes in om mee te experimenteren.

De kleuters telden op een blaadje het aantal stipjes die naast een zomerattribuut afgebeeld stonden en ze mochten evenveel attributen inkleuren zoals aangegeven.

Juf nam ook een doorschijnende bak mee met water en de kleuters mochten een voorwerp in de bak leggen; welk voorwerp bleef drijven en welk voorwerp zonk naar de bodem?

We vierden de verjaardag van Liam; hij wordt in de grote vakantie 4 jaar! Proficiat Liam!

Ook de verjaardag van Imani werd gevierd; zij wordt 4 jaar in de grote vakantie! Hip hip hoera!

Juf Annie had de poppenhoek verrijkt met allerlei meegebrachte attributen zoals een zwembadje, badpakken, zwemvliezen, zwembrillen, een opblaasbaar strandbedje, een opblaasbare jetski, een zemvest, zonnebrillen… Daar speelden de kleuters van de eerste kleuterklas ook graag mee!

De laatste week voor de vakantie mochten de kleuters vrij schilderen met waterverf, vrij kleuren, vrij tekenen, vrij spelen…

We poetsten ook het speelgoed af van de klas.

En zo brak de laatste schooldag aan. We namen nog een selfie en gaven elkaar een dikke kus en knuffel!!!

Prettige vakantie iedereen en tot in september allemaal!

Onthaalklas: thema ‘vakantie/ zomer!’

Geschreven door Leen Buekens op zondag 30 juni 2019.

!!! Omdat de kleuters van de onthaalklas/eerste kleuterklas in de namiddag bij elkaar mogen spelen en omdat we met de ganse groep verjaardagen vieren en soms ook gezamenlijke activiteiten organiseren, staan hier zowel foto’s van de kindjes van de onthaalklas als de eerste kleuterklas!!!

Juf Annie had de poppenhoek verrijkt met allerlei meegebrachte attributen zoals een zwembadje, badpakken, zwemvliezen, zwembrillen, een opblaasbaar strandbedje, een opblaasbare jetski, een zemvest, zonnebrillen…

In de zandtafel konden ze ijsjes scheppen met een lepel en deze op een plastiek hoorntje plaatsen. Dit kan natuurlijk alleen met nat zand.

De peuters mochten zand met lijm wrijven op de onderkant van een blad. De bovenkant kleurden ze met blauwe waskrijt. Nadien beschilderden ze met juf hun hand rood en mochten ze deze naast elkaar stempelen op het blad; zo vormden ze een krab.

Juf Charlotte liet de peuters en de kleuters van de eerste kleuterklas kleuren met waskrijt en nadien liet ze de kinderen hun kleurwerkje overschilderen met waterverf. Hieruit werd dan een visje van de zee geknipt.

In de zandtafel en de knipbak werd water gegoten zodat de kleuters in de knipbak konden hengelen en in de watertafel konden ze experimenteren met allerlei materialen.

Scheerschuim werd vermengd met verf; daar mochten de peuters in wrijven om zo lekkere ijsjes te knutselen. Later werd er op het papier een hoorn geplakt.

Juf Annie had ook lichtbakken meegebracht waar zand op gegoten werd en waar de kleuters in het zand konden tekenen met hun vinger.

Van een lange mousse buis werden bootjes gemaakt. Hiervoor mochten de kleuters zelf een stukje mousse snijden van de lange buis. Met vilt maakte de juf het zeil af en de kleuters mochten stickertjes op het zeil plakken.

De peuters mochten ook geplastificeerde ijsbolletjes die verschilden in grootte op de juiste geplastificeerde hoorntjes leggen (de kleine bollen op de kleine, de grote bollen op de grote hoorntjes)

Eerste kleuterklas: thema ‘papa in het verkeer’!

Geschreven door Leen Buekens op zondag 30 juni 2019.

!!! Omdat de kleuters van de onthaalklas/eerste kleuterklas in de namiddag bij elkaar mogen spelen en omdat we met de ganse groep verjaardagen vieren en soms ook gezamenlijke activiteiten organiseren, staan hier zowel foto’s van de kindjes van de onthaalklas als de eerste kleuterklas!!!

We startten het thema ‘verkeer’ met een verkeerswandeling met beide klassen (onthaalklas en eerste kleuterklas). We gingen de Kareelstraat op en af en namen een zebrapad, de stoep, de straat, de verkeersborden… waar.

In de klas maakten we voor papa een knutsel voor vaderdag; we beschilderden een houten plankje met verf en verfrol. Nadien mochten ze met ronde stopseltjes van verschillende grootte ronde vormen stempelen met verf, zo stonden er precies luchtbelletjes afgebeeld op het plankje voor papa.

De kleuters konden met auto’s rijden op de automat en met legoblokjes mochten ze voertuigen bouwen op de legoplaat.

In de boekenhoek werden allerlei boeken gelegd i.v.m. thema ‘verkeer’.

Juf Hilde had houten plankjes meegebracht waarmee de kleuters een straat konden vormen.

De kleuters mochten een houten treintje bouwen met 6 wagonnetjes waarbij ze telden van 1 tot 6 en de wagonnetjes in de juiste volgorde zetten.

We vierden de verjaardag van Sanne; zij werd 4 jaar, proficiat Sanne!

De peuters en de kleuters van de onthaal/ eerste kleuterklas namen de auto van de juf waar (de delen benoemen de kleur de functie,…). Ze mochten er ook eens in zitten en toeteren; dat vonden ze leuk! We gingen na hoeveel kinderen er in de koffer konden… Ze mochten ook de auto poetsen m.b.v. emmer en spons.

De keuters namen een rood verkeerslicht waar dat juf had meegebracht en kleurden de ronde vormen in dezelfde kleur. Rond de ronde vormen kleurden ze het rood licht zwart met zwart waskrijt. Dit rood licht werd dan op een geel papier geplakt en met zwarte verf schilderden de kleuters een paal aan het rood licht.

Juf charlotte speelde met de eerste kleuterklas een matrix waarbij de kleuters de auto’s juist mochten plaatsten volgens de aangeduide richting.

Na de matrix plakten de kleuters met juf Leen de voertuigen in de juiste richting op papier zoals bovenaan op het papier aangegeven stond (matrix op papier). De kleuters knipten zelf de kaartjes hiervoor uit.

De kleuters mochten ook verschillende voertuigen uitknippen en sorteren per soort; voertuigen die zich in de lucht bevinden, voertuigen die zich in het water en voertuigen die zich op het land bevinden.

Met magnetische blokken bouwden de kleuters voertuigen.

De kleuters mochten een grote auto inkleuren.

Juf had plastieken schroeven mee naar school; de kleuters draaiden het ‘rondelle’ op de schroef.

Juf vertelde regelmatig verhalen van Octopus en zijn vrienden met grote, losse prenten. Al deze verhalen gingen over thema verkeer.

In klei mochten de kleuters afdrukken maken van sleutels m.b.v. oude, meegebrachte sleutels. Dit werkje spoot de juf dan zilver wanneer het droog was.

Juf had ook spelletjes mee van sleutels waarbij de kleuters dezelfde sleutel mochten zoeken en op de legplaat leggen. Ze mochten ook de sleutel en het slot van dezelfde kleur zoeken.

25 mei vierden we het grootouderfeest met als thema ‘sportkriebels’.

Vrijdag 7 juni gingen we op uitstap bij Mong Blok.

 

 

Onthaalklas: thema ‘papa in het verkeer’!

Geschreven door Leen Buekens op zondag 30 juni 2019.

!!! Omdat de kleuters van de onthaalklas/eerste kleuterklas in de namiddag bij elkaar mogen spelen en omdat we met de ganse groep verjaardagen vieren en soms ook gezamenlijke activiteiten organiseren, staan hier zowel foto’s van de kindjes van de onthaalklas als de eerste kleuterklas!!!

We startten het thema ‘verkeer’ met een verkeerswandeling met beide klassen (onthaalklas en eerste kleuterklas). We gingen de Kareelstraat op en af en namen een zebrapad, de stoep, de straat, de verkeersborden… waar.

Juf Annie had een kleine elektrische auto meegebracht met werkgerief zoals een helm, gereedschapsgerief om de auto te herstellen, een werkpak…

Ze had ook sleutels mee met ringen; de bedoeling was dat de kinderen de sleutels aan de ringen hingen.

Met houten hamertjes mochten ze bouten in een plankje kloppen.

In een ringmap staken verschillende afbeeldinge van voertuigen, verknipt in 2 flappen. De peuters mochten puzzelen door 2 flappen juist te combineren (VB; de voor- en achterkant van een vuilniswagen).

In de zandtafel mochten ze met auto’s rijden in het zand.

De peuters en de kleuters van de onthaal/ eerste kleuterklas namen de auto van de juf waar (de delen benoemen, de kleur,  de functie…). Ze mochten er ook eens in zitten en toeteren; dat vonden ze leuk! We gingen na hoeveel kinderen er in de koffer konden… Ze mochten ook de auto poetsen m.b.v. emmer en spons.

De peuters mochten tellen hoeveel stipjes er op een blad afgebeeld stonden en ze mochten evenveel sleutels in het vakje plakken.

Ze kleurden de ronde vormen van een verkeerslicht in de juiste kleur in. Juf Leen had hiervoor een speelgoed rood licht meegebracht.

Met plasticine konden ze een geplastificeerde auto versieren door er plasticine op te leggen.

Ze beschilderden ook plankjes met zwarte verf. Hiermee konden ze dan een straat maken om hun auto’s te laten op rijden.

Ze reden ook met auto’s heen en weer in de verf op papier; dat gaf een mooi resultaat!

Juf Annie had ook sleutels en sloten mee van een bepaalde kleur. De bedoeling was dat de kleuters de sleutels en de sloten linkten en zo konden ze de sloten openen.

Juf Charlotte had een spelletje mee waarbij de peuters verkeersborden van verschillende vormen (rond, driehoekig en rechthoekig) legden in de juiste vorm op een legplaat.

Juf charlotte speelde met de eerste kleuterklas een matrix waarbij de kleuters de auto’s juist mochten plaatsen volgens de aangeduide richting.

25 mei vierden we het grootouderfeest met als thema ‘sportkriebels’.

Vrijdag 7 juni gingen we op uitstap bij Mong Blok.

Eerste kleuterklas: thema schoolfeest ‘onder de sloef’; kabouterschoenen!

Geschreven door Leen Buekens op zaterdag 8 juni 2019.

!!! Omdat de kleuters van de onthaalklas/eerste kleuterklas in de namiddag bij elkaar mogen spelen en omdat we met de ganse groep verjaardagen vieren en soms ook gezamenlijke activiteiten organiseren, staan hier zowel foto’s van de kindjes van de onthaalklas als de eerste kleuterklas!!!

De kleuters van de eerste kleuterklas werden voor het schoolfeest omgetoverd in ‘kabouters’. We beschilderden een wit papier met een rode, gele, groene of blauwe kleur m.b.v. verf en een verfrol. Hier maakte de juf de riemen van voor het kabouterpak.

Met waterverf beschilderden de kleuters een bloem waarmee ze dansten tijdens het optreden. Aan de andere kant van de bloem stempelden ze met stempelkussentjes mooie gekleurde stippen.

Op een rood papier werden witte stippen gestempeld. Van schoendozen werd een paddenstoel gebouwd en de rode papieren met witte stippen werden op de bovenste schoendozen geplakt, dit werd de hoed van de paddenstoel.

De kleuters kleurden op een blad evenveel stippen in van de paddenstoel dan de braambessen die de kabouters hadden gevonden.

De kleuters mochten ook een activiteit doen waarbij de ruimtebegrippen OP, NAAST en ONDER werden verwoord. Dit was de positie van de kabouter t.o.v. de paddenstoel.

We vierden de verjaardag van Sem; hij werd 4 jaar. Bravo Sem!

We leerden ons dansje voor het schoolfeest aan met bezem en emmer.

De kleuters die dit wouden mochten een kaboutermuts vouwen van een rond vouwblaadje en er een kabouter onder tekenen. Ook een hoedje van een paddenstoel mochten ze versieren met witte stippen en erbij plakken. Onder het hoedje tekenden ze een steel van de paddenstoel. Ook sommige kleuters van de onthaalklas wouden dit doen. Zij vouwden enkel de kaboutermuts en plakten er een rond vouwblaadje onder. Dat was dan het gezicht van de kabouter. Op het gezicht tekenden ze 2 ogen, 2 oren, een neus en een mond.

De kleuters mochten ook met juf een telspelletje doen met de dobbelsteen en witte parels. Ze rolden met een dobbelsteen en namen evenveel witte parels en legden deze op de hoed van de paddenstoel. Ook het begrip meer en minder, 1 bijdoen en 1 wegdoen kwamen aan bod.

We vierden ook de verjaardag van Ferre; hij werd 3 jaar, bravo Ferre!

Juf Annie had binnen het thema ‘feest’ ballen en buizen meegebracht van verschillende groottes en diktes en de kleuters mochten nagaan welke bal in welke buis paste.

Met juf Hilde schilderden de kleuters ballonnen op een wit papier en daar werd een lint aan gehangen. De kleuters kleurden op papier ook de rij ballonnen af volgens patroon; VB; een rode ballon, een blauwe, een rode, een blauwe…

Onthaalklas; thema ballen en ballonnen op het schoolfeest!

Geschreven door Leen Buekens op zaterdag 8 juni 2019. Aangepast op zaterdag 8 juni 2019

!!! Omdat de kleuters van de onthaalklas/eerste kleuterklas in de namiddag bij elkaar mogen spelen en omdat we met de ganse groep verjaardagen vieren en soms ook gezamenlijke activiteiten organiseren, staan hier zowel foto’s van de kindjes van de onthaalklas als de eerste kleuterklas!!!

Tijdens het thema ‘ballen en ballonnen’ mochten de peuters met juf Annie en juf Charlotte hun witte T-shirt bestempelen met ballonnen en verf. Dat gaf een heel mooi effect! Deze trokken ze aan voor hun schoolfeestoptreden.

De peuters knipten ook snippers die ze in een ballonvorm plakten.

Ze vulden ook ballonnen m.b.v. trechters met rijst en maïs.

Juf Annie had binnen het thema ‘feest’ ballen en buizen meegebracht van verschillende groottes en diktes en de kleuters mochten nagaan welke bal in welke buis paste.

We vierden met z’n allen ook de verjaardag van Anna; zij had nepijsjes meegebracht met kleurstof. Dat gaf een leuk effect want de tongen van de kinderen hadden plots verschillende kleuren!

Eerste kleuterklas; thema lente

Geschreven door Leen Buekens op zaterdag 8 juni 2019.

!!! Omdat de kleuters van de onthaalklas/eerste kleuterklas in de namiddag bij elkaar mogen spelen en omdat we met de ganse groep verjaardagen vieren en soms ook gezamenlijke activiteiten organiseren, staan hier zowel foto’s van de kindjes van de onthaalklas als de eerste kleuterklas!!!

In de Paasvakantie hebben juf Annie en juf Leen gewinkeld om leuke spulletjes te kopen om een snoezelhoekje in te richten in de klas. Juf Annie richtte nadien de snoezelhoek in, juf Leen maakte de plankjes met kaartjes in verschillende kleuren die de kleuters kunnen aantrekken in de verschillende hoeken. Ze richtten ook de klas samen met juf Hilde op een andere manier in zodat de onthaal- en de eerste kleuterklas in de voormiddag gescheiden kon worden. In de namiddag mogen de kleuters van de onthaal- eerste kleuterklas kiezen in welke klasruimte ze spelen.

De kleuters van de eerste kleuterklas maakten een lentewandeling als start van het thema. Na de lentewandeling mochten ze een bloem schilderen in de klas. Na het schilderij kleurden ze met blauwe waskrijt lucht rond de bloem  en tekenden ze er wolken, zon… bij.

Met juf Hilde plukten ze paardenbloemen op het grasplein en in de klas schilderden ze een paardenbloem op papier. Ze mochten ook groene stroken papier knippen; dit waren de stengels van de bloem. Juf Hilde had een blad met bloemen die op een verschillende hoogte stonden afgebeeld. De kleuters mochten meten hoe lang hun stengel moest zijn opdat de stengel van aan de bloem de onderkant van het blad kon bereiken.

De kleuters zochten met juf Leen tijdens een tweede lentewandeling ook kriebelbeestjes m.b.v. materialen zoals loepen, vangnetjes, potjes, pincetten… We merkten dat er vooral onder de dode blaadjes van de bomen of  grote stenen en planken, beestjes te vinden waren. Zo vonden we duizendpoten, mieren, kevers en pissebedden…, we zagen ook vlinders vliegen in de lucht…

Na de wandeling schilderden alle kleuters op een groot wit blad wat ze tijdens de lentewandeling hadden gezien. Dit werd een groepswerk.

In de boetseerhoek werden plastificeerplaten van lieveheersbeestjes gelegd waarbij de kleuters stippen van plasticine op het lijf van de diertjes konden leggen.

Op de computer mochten de kleuters kriebelbeestjes stempelen door op de muisknop te klikken. Dat is een eenvoudig spelprogramma speciaal voor kleine kinderen.

Later konden de kleuters 4 rupsen van verschillende lengte plakken van kort naar lang nadat ze dit eerst met concreet materiaal hadden gedaan.

Met de plasticine konden ze bloemblaadjes boetseren en rond het hart van de bloem leggen. In de boekenhoek lagen boekjes i.v.m. de lente, er werden digitale verhalen beluisterd…

In de fijne motoriekhoek werden verschillende materialen gelegd die pasten binnen het thema ‘lente’ zoals bloemen om een constructie mee te maken, parels met legmatjes om een vlinder of eendje te kunnen maken, legplaten met voorbeeldfoto’s van bloemen die je kan vormen met gekleurde stokjes… Er werden ook legplaten gelegd waarbij de kleuters dezelfde bloemen bij elkaar mochten zoeken en op de legplaat leggen. Zo ook bloempotjes met bloemetjes die aan groene wasknijpers hingen om ze zo aan de rand van het potje te spelden.

De kleuters konden m.b.v. juf per rij aanduiden welke bloem anders is en er dus niet in paste. Deze mochten ze omkringen.

De kleuters die dit wouden leerden ook een bloem ‘vouwen’ m.b.v. een vouwblaadje en ze mochten rond een rond, geel vouwblaadje stroken plakken die ze zelf geknipt hadden om zo een lentezon te knutselen.

We leerden een versje voor moederdag aan m.b.v. pictogrammen van het versje. De kleuters mochten het versje naspelen waarbij 1 kleuter zich verkleedde in een mama en een andere kleuter speelde het kindje dat het versje opzei en nadien gaf hij/ zij dan het geschenkje aan ‘mama’.

We beschilderden een bloem voor mama door elk bloemblaadje in een kleur van licht naar donker te beschilderen (VB van licht- naar donkerroze). Dat lukte al aardig bij elke kleuter.

De bedoeling was om voor mama een plastiek bloempotje met klei te omwikkelen en daarin diamantjes, pailletten en ander materiaal in te steken. Maar helaas is alle klei in stukjes gebarsten tijdens het drogen en moesten we snel iets anders voorzien als knutsel voor onze lieve mama. Zo beplakten we een bloempotje met verschillende kleuren zijdepapier m.b.v. behangerslijm. Op het papier werd klein knutselmateriaal geplakt.  Sommige kindjes maakten daarbij een hartje uit klei voor mama.

Juf had voor de boetseerhoek geplastificeerde platen mee van een mama met een halsketting zonder parels. De kleuters legden op de ketting bolletjes plasticine van twee verschillende kleuren in een patroon; VB rood, geel, rood, geel… Daarna mochten ze hetzelfde proberen op papier door de parels afwisselend in te kleuren met 2 kleuren.

Wie dit wou mocht ook een kleurendictee maken. Elke soort bloem bovenaan het blad had een bepaalde kleur en de kleuters mochten dezelfde soort bloem op het blad zoeken en in dezelfde kleur kleuren als in het voorbeeld.

De kleuters mochten ook 4 prenten uitknippen en in de juiste volgorde plakken die de volgorde aangaven van zaadje tot bloem.

In de poppenhoek legde juf Annie allerlei materialen i.v.m. moederdag zoals schmink, schoenen met hakken, handtassen... In de zandtafel goot ze potgrond aangevuld met bloempotjes, tuinhandschoenen, harkjes en schopjes. Zo konden de kleuters hiermee experimenteren.

Juf vertelde binnen het thema ‘lente’ het Bijbelverhaal van ‘het verloren schaap’ met losse prenten. In de fijne motoriekhoek werd een magnetische telplaat gelegd met magnetische ‘schaapjes’. De kleuters legden evenveel schaapjes als ze zagen op de telplaat.

Lente staat ook symbool voor ‘nieuw leven.’ En de mama van Joline van onze klas was deze periode net bevallen. Zij kwam met baby Emile op bezoek in onze klas. Joline had lekkere suikerboontjes mee voor alle kindjes van de klas. Bedankt hiervoor!

De kleuters mochten nadien op een blaadje tellen hoeveel jongen het ‘mamadier’ heeft en evenveel bolletjes inkleuren.

Onthaalklas; thema lente

Geschreven door Leen Buekens op zaterdag 8 juni 2019. Aangepast op zaterdag 8 juni 2019

!!! Omdat de kleuters van de onthaalklas/eerste kleuterklas in de namiddag bij elkaar mogen spelen en omdat we met de ganse groep verjaardagen vieren en soms ook gezamenlijke activiteiten organiseren, staan hier zowel foto’s van de kindjes van de onthaalklas als de eerste kleuterklas!!!

In de Paasvakantie hebben juf Annie en juf Leen gewinkeld om leuke spulletjes te kopen om een snoezelhoekje in te richten in de klas. Juf Annie richtte nadien de snoezelhoek in, juf Leen maakte de plankjes met kaartjes in verschillende kleuren die de kleuters kunnen aantrekken in de verschillende hoeken. Ze richtten ook de klas samen met juf Hilde op een andere manier in zodat de onthaal- en de eerste kleuterklas in de voormiddag gescheiden kon worden. In de namiddag mogen de kleuters van de onthaal- eerste kleuterklas kiezen in welke klasruimte ze spelen.

We vierden de verjaardag van Alexander; hij werd 3 jaar, proficiat Alexander!

De peuters mochten bij juf Annie en juf Charlotte binnen het thema lente bloemetjes bestempelen met hun vingers. Ook een metalen blik mochten ze beschilderen waar er later met potgrond een bloemetje in werd geplant.  Dit werd het knutselwerkje voor hun lieve mama. Ze leerden ook een mooi versje aan voor haar.

Ze mochten ook een knikker laten rollen in groene verf op een papier dat in een deksel werd gelegd. De kleuters lieten de knikker heen en weer rollen en zo ontstonden er stengels van bloemen.

De peuters mochten ook vrij schilderen aan de schildersezels.

Juf Charlotte speelde regelmatig Tik Tak voor de jongste kleuters.

Juf Annie en juf Charlotte hadden allerlei leuke bloemspelletjes meegebracht (VB; een eierdoos met gaten in van verschillende kleuren waarbij de peuters de bloem van dezelfde kleur konden insteken, een witte geplastificeerde bloem die de peuters konden versieren door er gekleurde bloemblaadjes op te leggen…).

We vierden ook de verjaardag van Aureliño. Hij werd 3 jaar, bravo Aureliño!

In de poppenhoek legde juf Annie allerlei materialen i.v.m. moederdag zoals schmink, schoenen met hakken, handtassen. In de zandtafel goot ze potgrond aangevuld met bloempotjes, tuinhandschoenen, harkjes en schopjes. Zo konden de kinderen experimenteren.

Juf had ook voor de boetseerhoek geplastificeerde platen mee van een mama met een halsketting zonder parels. De peuters mochten bolletjes rollen van plasticine en vrij op de parelsnoer leggen.

 

Thema Pasen!

Geschreven door Leen Buekens op maandag 15 april 2019. Aangepast op maandag 15 april 2019

Juf verrijkte de hoeken binnen thema Pasen; in de poppenhoek werd allerlei geel keukengerei gelegd, aangevuld met eieren, eierdozen, de winkel werd aangevuld met Paasmandjes en een Paashaaskostuum.

De bouwhoek werd omgetoverd tot een kippenhoek m.b.v. nepgras, kippenhokje, een nest en kippen- en kuikenknuffels, eieren… De kleuters mochten deze hoek afbakenen door met de grote blokken een muur te bouwen rond het hok.

Juf had ook prentenboeken i.v.m. het thema meegebracht. In de zandtafel werd maïs gelegd met lepels, potjes, flessen, pincetten…

Allereerst maakten we werk van ons Paasmandje; de basis was een frietbakje en de kleuters mochten kiezen wat ze van het bakje wouden maken; een kip of een Paashaas en deze konden ook op verschillende manieren gemaakt worden. De kleuters sneden met een plastieken mes playmaïs in stukjes. Deze werden gebuikt voor hun Paasmandje. Ook hun handen- of voetafdruk werd gemaakt voor het afwerken van hun mandje. Sommige kleuters die een kip gekozen hadden mochten met een vork krassen maken in verf; dit werd dan het lijf van de kip met veren op geschilderd m.b.v. de vork..

In de bouwhoek mochten de kleuters de kip t.o.v. het hok plaatsen zoals dat op de foto stond afgebeeld. De begrippen OP, IN, NAAST, VOOR en ACHTER kwamen hierbij aan bod.

Op de legoplaat op de boetseertafel mochten de kleuters met legoblokjes een kippenhok bouwen.

Met juf Annie deden de kleuters een telactiviteit met eieren en eierdozen. Ze trokken een kaartje met een aantal eieren uit de poep van de kip en de kleuters mochten tellen hoeveel eieren erop stonden en in een eierdoos zetten van 10 eieren. Nadien gingen ze na hoeveel eieren ze nog nodig hadden bij hun aantal om 10 eieren te hebben.

De kleuters van de eerste kleuterklas mochten prenten in de chronologische plakken van kip dat ei legt tot een kuiken dat eruit komt.

Juf had een tak met knoppen en katjes meegebracht. We namen de tak waar; 1 kleuter mocht een korte en een lange tak zoeken, een andere kleuter duidde een lage en een hoge tak aan, we maten of de tak kleiner, even groot of groter is dan Alex van onze klas… Nadien versierden we de tak met Paaseieren en werd het een Paastak.

De kleuters van de eerste kleuterklas mochten oren van een haas uit roos papier uitknippen door op de omtreklijn te knippen met een schaar. Ze tekenden met een stift snorharen en ogen erbij.

Op een afbeelding van een ei mochten ze gekleurde eierschalen plakken met behangerslijm en penseel.

Met hun vinger en gele verf stempelden de kleuters boven elk paar pootjes van een kuiken een lijfje van het kuiken.

Met een pincet konden ze op de knipbak wormen vangen die op het nepgras lagen.

Ze mochten ook een puzzel van Paashazen maken en eieren van dezelfde grootte zoeken en leggen op de legplaat.

De kleuters van de onthaalklas mochten eieren tellen tot 4, eerst met concreet materiaal en nadien met prenten waarop 1 tot 4 eieren in het nest stonden afgebeeld. Ze mochten de prenten van 1 tot 4 plakken in de juiste volgorde.

De kleuters mochten ovale, chocolade eieren tekenen in de kar van de Paashaas met bruine woody.

Juf speelde het spel van Bunny Boo met de kleuters. Hierbij kiezen ze een kaartje en de bedoeling is dat ze het konijn op dezelfde manier t.o.v. de blokken plaatsten zoals op het kaartje staat afgebeeld.

Juf vertelde in de namiddag ook het Paasverhaal met losse prenten en legde na het Bijbelverhaal een houten kruis bij de prenten. De kleuters mochten na het verhaal een pluim bij de prenten leggen en nadien deden we samen een gebedje.

De laatste dag voor de Paasvakantie kwam de Paashaas langs en mochten we eitjes gaan zoeken. Hieronder zie je een filmpje daarvan.

Thema carnaval!

Geschreven door Leen Buekens op maandag 15 april 2019.

Binnen thema carnaval werd de knipbak aangevuld met serpentines om in te knippen, de poppenhoek werd verrijkt met maskers, verkleedkleren, later ook met pruiken, brillen…, juf had ook boeken i.v.m. het thema mee en hoeden, schmink,…, een experimenteerbak met blaaspijpballetjes en een praalwagen in de bouwhoek. De kleuters bouwden met de blokken een straat in de bouwhoek en tussen de 2 blokkenrijen plaatsten ze de praalwagen… De kinderen mochten zichzelf schminken, dat vonden ze reuzefijn…

In de zandtafel werd confetti gelegd met lepels, flesjes, potjes, grijpscharen… Aan de rand werden afbeeldingen geplakt van een fles die leeg is, halfvol en helemaal vol, gevuld met confetti. De kleuters werden uitgenodigd om hun eigen fles ook te vullen en zo kwamen deze begrippen aan bod.

 De kleuters van de eerste kleuterklas gingen eerst met juf Annie na welke kledij en attributen bij elkaar horen en van welk personage deze dan zijn, eerst met concreet materiaal en dan op papier.

 In de boetseerhoek werden geplastificeerde afbeeldingen van brillen gelegd waar de kleuters plasticine op de omtrek van de bril legden. Ook op geplastificeerde afbeeldingen van een clown zonder gezichtsdelen legden ze balletjes of worstjes van plasticine om de clown van ogen, neus en mond te voorzien. Nadien kregen ze dezelfde afbeelding op papier waar ze met stiften de gezichtsdelen konden op tekenen.

De kleuters maakten ook een carnavalsknutsel; ze mochten kiezen tussen een masker, een bril of een muziekinstrument. Deze mochten ze eerst beschilderen en nadien versieren met klein knutselmateriaal zoals pomponnetjes, pailletten, confetti …

Stan van onze klas werd 3 jaar en had een lekkere cake meegebracht naar de klas. Proficiat Stan!!!

Op de computer konden de kinderen kijken naar een praalwagen en een stoet. Nadien gingen de kinderen zelf aan de slag om een praalwagen te maken van kartonnen dozen. Juf Annie had hiervoor 3 dozen meegenomen naar de klas die de kleuters konden versieren met confetti en serpentines, verf en woody’s. Ook met de magnetische blokken mochten ze zelf proberen een praalwagen te bouwen.

De kleuters mochten confetti stempelen met hun vingertjes en verf of ook slingers en confetti tekenen met een stift boven de stoet. Op een clownspak op papier mochten ze rechte strepen op het pak tekenen.

Juf had geplastificeerde prenten mee van verschillende vormen van hoeden die de kleuters legden op een plastificeerplaat met dezelfde vormen.

Juf Hilde had de bouwhoek omgetoverd tot een hoedenhoek. Ze had een bak vol verschillende soorten hoeden meegebracht en prenten van verschillende personages en een grote spiegel. De kleuters mochten de juiste hoeden bij de juiste personages leggen en de hoeden passen.

Op de knipbak werden geplastificeerde afbeeldingen van Jules gelegd met een gekleurde stip aan het hoofd. De kleuters speldden dezelfde kleur wasknijper op de kaart en zo werden dit veren op het hoofd van Jules en werd hij tot een indiaantje omgetoverd.

De poppenhoek werd verrijkt met een plastiek bakje waar een kok op afgebeeld staat. In het bakje werd dan allerlei attributen gelegd die te maken hebben met een kok zoals een kookboek, nepvlees, houten plankje met houten mes, notitieboekje, ovenwant… Ook een dokterstas en een bakje van een politieagent met bijhorende inhoud werden in de poppenhoek gelegd.

De kleuters van de eerste kleuterklas mochten 4 prenten van een kind dat zich in een clown verkleed in de chronologische volgorde leggen en plakken.

De kleuters mochten ook experimenteren met scheerschuim en verf en confetti. Later werd er een afdruk gemaakt door er een papier over te leggen. Ze mochten er met handen in wrijven en met een neppen in krassen…

De kleuters van de eerste kleuterklas mochten een kleurdictee inkleuren, alle vormen kregen een specifieke kleur (alle harten rood, alle cirkels geel….)

Juf speelde met de kleuters van de onthaalklas een spelletje; ‘wie is er verstopt achter het masker?’ Hierbij mocht een kleuter zich verstoppen achter het masker en een andere kleuter die in de poppenhoek stond mocht raden wie er verstopt was achter het masker.

De kleuters van de eerste kleuterklas verknipten een puzzel van een piraat of een prinses in 4 stukken en probeerden hem nadien terug te maken.

Omdat de kleuters van de klas heel graag speelden met de dokterstas nodigde juf een echte dokter uit in de klas. Zij is de meter van Mila van onze klas. De kleuters mochten de zieke poppen die de dokter meegebracht had verzorgen door er zalf op te wrijven, plakkertjes op te plakken… Dat vonden de kinderen wel leuk! Nadien begonnen ze met de dokterstas zelf spontaan te spelen en de popjes te verzorgen.

We gingen eerste met concreet materiaal na welke attributen bij de clown hoorden en nadien mochten de kleuters dit op een blad aanduiden door met rode stift het attribuut te omkringen dat bij de clown hoort.

Juf Annie deed met de kleuters een telspelletje met clownsneuzen. Ze gaf de kleuters een aantal neuzen en zij gingen zelf na hoeveel neuzen ze nog nodig hadden om er 5 te hebben.

Juf had een grote legkaart mee i.v.m. carnaval met kaartjes van dezelfde afbeeldingen op de legplaat. De kleuters legden de kleine kaartjes op dezelfde afbeeldingen van de grote legkaart.

Juf Hilde had een matrixspel meegebracht van clowntjes. De kleuters keken hierbij naar de kleur en de vorm van de neuzen van de clown en legden deze op de juiste plaats op het matrixbord.

Tuur was jarig; hij werd 4 jaar en had mooie rupsen meegebracht of volgens Tuur was het 1 rups en 1 duizendpoot. Proficiat Tuur; het was heel lekker!

Het deksel van de boetseerhoek werd verwijderd en daaronder is er een legoplaat. De kleuters mochten met de kleine legoblokjes vrij experimenteren.

Juf Hilde liet de kleuters een hoed van een clown versieren door boven zijn hoofd rechte strepen te schilderen met verschillende kleuren verf. Ook snippers werden rond de afbeelding van een clown gekleefd; dat werd dan de confetti. Tijdens de schrijfdansactiviteit met de eerste kleuterklas liet ze de kinderen slingers schilderen rond de ronde confettibolletjes.

En dan was het zover; de dag van carnaval! Alle kleuters en leerlingen kwamen verkleed naar school! De kleuters kwamen allemaal samen in de turnzaal en daar dansten we er op los en deden we een modeshow.

De praalwagen die de kleuters zelf hadden versierd van drie kartonnen dozen werden buiten achter elkaar gezet waar de kleuters in konden spelen.

In de namiddag gingen alle kleuters naar de parking achter zaal De Kring om er confetti en slingers te gaan gooien naar elkaar.

Juf gaf hun carnavalsknutsel mee naar huis en de superleuke dag was voorbij …

 1 2 3 >