• spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld

Dit zijn de blogs

Hier vind je alle activiteiten van de klassen!

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

Achtergebleven foto's Sint

Geschreven door Shana Dhoze op zaterdag 9 maart 2019. Aangepast op zaterdag 9 maart 2019

Hier vind je nog foto's terug over Sint en Kerst. 

Grrruffalo

Geschreven door Shana Dhoze op zondag 18 november 2018.

Maandag hoorden we in de klas een vreemd geluid. We gingen op het geluid af en ontdekten een kleine muis dat zat te smullen van een nootje. Graag had hij nog meer nootjes gehad en vroeg ons om hem te helpen zoeken in het bos. Meteen trokken we onze laarzen aan om op pad te gaan. Tijdens onze zoektocht kwamen we wel enkele dieren tegen. De vos, de uit en de slang. Allen hadden ze trek in de muis, maar de muis verzon een verhaaltje.

Eens terug in de klas gingen we de verzonnen kenmerken van de muis nog eens na en probeerden om de gruffalo te tekenen.

De volgende dag lag er plots een briefje in de klas. Het was van de Gruffalo!! Om hem te vinden moesten we eerst allerlei opdrachten uitvoeren. Toen ze allemaal uitgevoerd waren, merkten we voetsporen op in de gang. Al snel volgden we ze en … De Gruffalo zat daar in zijn grot samen met het verhaal.

We beluisterden het verhaal heel aandachtig!

Tijdens dit thema knutselden we een gruffalo, legden we het verhaal in logische volgorde, gaven we de gruffalo het juiste aantal stekels, speelden we het verhaal na in de zandbak, bedachten we hoe we met takken een huis konden bouwen voor de slang, luisterden we verschillende keren naar het verhaal, alsook naar het verhaal van het kind van de gruffalo. We ontdekten onze schaduwen op de speelplaats en experimenteerden met de lichtjes in de donkere turnzaal.

De dag voor de vakantie hielden we een gruffalofeest. Iedereen bracht lekkere dingen mee. Zo waren er giftige wratten, oranje ogen, platte voeten, slagtanden, scherpe klauwen, paarse stekels maar ook spookjes en spinnenkoekjes.

Kabouters in het bos

Geschreven door Shana Dhoze op zondag 18 november 2018.

We kregen bezoek van kabouter Pinnenmuts. Bij een poppenkastverhaal kwamen we te weten dat zijn paddenstoeltje stuk gegaan was. Hij zat nl. op zijn dak heen en weer te wippen. Hij ging op zoek naar een nieuwe paddenstoel maar niets was goed genoeg. De ene was te groot, de andere te klein. Dan weer 1tje te dik, te doen, te oud, ... Toen Pluim de eekhoorn hem hoorde wenen stelde hij voor om de paddenstoel te maken. Dus stelden we Pinnenmuts voor om tot die tijd bij ons in de klas te vertoeven. 

In de zandtafel maakten we, om hem een thuis gevoel te geven, een kabouterbos. Met enkele van zijn vriendjes, konden we hiermee dan spelen.
Een ander vriendje had in de denkhoek dan weer een probleem. Hij wou graag bij zijn paddenstoel geraken maar de brug van de rivier was stuk. Gelukkig konden de kleuters mooie bruggen bouwen om hem te helpen.
In de turnzaal speelden we een tikspel met kabouters en trollen. De trollen hadden veel trek in de kabouters. Konden de kabouters de trollen voorbij lopen zonder gevangen te worden?

De 2e week had Pluim de eekhoorn hulp nodig. Zo had ze hulp nodig bij het aanleggen van haar wintervoorraad. A.d.h.v. kaartjes wisten de kleuters wat Pluim graag wou verzamelen in haar bomen.
We hebben ook hard gewerkt aan het maken van paddenstoelen. We knipten zelf de stelen en kleefden deze nadien van kort naar lang.
In de turnzaal speelden we de paddenstoelen dans. Dit is gebaseerd op de stoelendans. Na elke ronde verdween er een paddenstoel.

Verder knutselden we een mooie herfstknutsel, hielpen we Pluim niet alleen met haar wintervoorraad maar ook met het maken van groepjes van 3 en maakten we een leuke uitstap naar het bos.

Kleuren en vormen met Elmer

Geschreven door Shana Dhoze op zondag 7 oktober 2018. Aangepast op zondag 7 oktober 2018

Nadat we 2 weken de klas wat verkent hebben en we al goed weten welk symbooltje we hebben, gingen we de symbooltjes eens wat beter bekijken. We merkten op dat er verschillende vormen waren en verschillende kleuren. In de klas gingen we op zoek naar dingen met dezelfde vormen. We kwamen heel wat tegen. 

Nu we de vormen al wat beter bestudeerd hadden, gingen we de vorm van ons symbooltje naschilderen. De kleuters konden kiezen uit verschillende voorwerpen met dezelfde vorm als hun symbool. Dit legden ze in het midden van het papier en schilderden de vorm na. Een 1e kennismaking met de manier van tekenen. 

De volgende dag leerden we dan hoe we ons symbooltje moeten tekenen. De kleuters deden dit heel goed. 

Woensdag lag er plots een briefje in onze klas met gekleurde vierkanten. De vierkanten moesten op een bepaalde manier gelegd worden om zo iets te bekomen. We luisterden naar de instructies en ontdekten al snel dat de vierkanten een olifant vormden. En het was niet zomaar een olifant, maar Elmer. 
Elmer is een lieve olifant die er niet uitzit zoals alle andere olifanten. 

Zijn wij allemaal hetzelfde? Of zijn wij, net als Elmer, een beetje anders? De kleuters zagen al snel dat er grotere en kleinere kleuters zijn, kleuters met of zonder bril, blond en donker haar, kort en lang haar, krulletjes en stijl haar. Maar ook dat niet iedereen dezelfde dingen even mooi/leuk vindt. 

We maakten ook kennis met ons 1e taakje. Een taakje waarbij de kleuters zelfstandig aan de slag gaan en zelf beslissen wanneer ze dit maken. Ze moeten er wel rekening mee houden dat hun taakje tijdig klaar is. 

Verder knutselden enkele kleuters een olifant met verschillende materialen. De resultaten waren prachtig. We maakten een kleuren en vormen matrix volledig, maakten olifantenmuziek, probeerden eens te rijmen met kleuren en ontdekten dat we kleuren kunnen mengen. 

Om het thema af te sluiten, had de juf allerlei ingrediënten mee om iets mee te bakken nl. elmer wafels. Op een mum van tijd waren de wafels op. 

En zo sloten we niet alleen het thema af, maar ook meteen de 1e maand van het nieuwe schooljaar. 

Terug naar school

Geschreven door Shana Dhoze op zondag 7 oktober 2018. Aangepast op zondag 7 oktober 2018

Een nieuw schooljaar gaat van start.
We leerden de nieuwe juf, klas, vriendjes en de klaspop Troetel kennen. 

Zoveel nieuwe dingen om te ontdekken. 
Wat de afspraken zijn in de klas, welke hoeken er zijn, het speelgoed dat bij de hoeken hoort en natuurlijk ook het symbooltje.

Buiten het spelen en onderzoeken, hebben we ook al wat 'gewerkt'. Zo schilderden de kleuters allemaal een mooie Troetel om in hun knutseltas te steken, knipten we stukjes papier om ons symbooltje te vormen. We bekeken onze boekentassen van dichterbij en schilderden deze na en nog zoveel meer.

De 1e schooldag gingen we in de namiddag ook genieten van het mooie weer door een blotevoetenpad te volgen. Wat hadden de kleuters een pret!

Kijk en geniet van de 1e foto's van het nieuwe schooljaar.