• spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld

Dit zijn de blogs

Hier vind je alle activiteiten van de klassen!

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

Schooljaar 2018-2019: thema: stap je mee naar de klas? We verkennen onze klas!

Geschreven door Leen Buekens op woensdag 31 oktober 2018. Aangepast op woensdag 31 oktober 2018

De eerste dagen van het schooljaar mochten de leerlingen naar school komen op hun pantoffels. Ze voelden zich snel thuis. We maakten kennis met elkaar en de kleuters mochten de hoeken en het speelgoed dat erin staat verkennen. De kleuters tekenden ook hun eerste kunstwerk en ze leerden ook hun symbooltje kennen. Deze symbolen vonden we overal; in de gang, in de klas, op de speelplaats…

Ze stempelden hun eigen symbooltje op een bruin blad met verf. Hiervan werd later een schoen gemaakt. Ze mochten ook de symboolkaartjes sorteren naar kleur.

Juf Hilde had allemaal voettegels meegebracht. Alle juffen hadden ook elk een viertal dozen meegebracht met verschillende soorten materiaal in (stenen, plastiek, kurken, stiftendoppen,..) We legden de tegels en de dozen op het grasplein en zo ontstond het blotevoetenpad. De kleuters deden hun schoenen uit en stapten op de tegels en in de dozen.

Juf Dorien beschilderde onze voet met verf en we maakten voetafdrukken op papier. We besteedden tijdens een godsdienstlesje aandacht aan deze afdrukken en hingen deze naast elkaar. We deden een gebedje; ‘we stappen samen het schooljaar in en gaan samen op stap doorheen het schooljaar.’

De kleuters mochten met hun schoenen op een wit blad staan en de juf tekende de omtrek van hun schoenen op een blad. Nadien mochten ze deze omtrek inkleuren.

We maakten ook kennis met turnjuf Annie en juf vertelde in de klas het verhaal 'Anna in de turnles'. De kleuters ontdekten wat er in de turnles allemaal kan gedaan worden.

We vierden ook de verjaardag van Joline; zij werd op 3 september 3 jaar; bravo Joline!

Als aanloop naar het volgende thema ‘schoenen’ speelde de juf met de kleuters een paar spelletjes met hun eigen schoenen. We deden met z’n allen onze schoenen uit en 1 schoen van hun paar zette de kleuters op hun plaats op de bank. De andere schoen verstopte de juf in de klas en de kleuters mochten deze zoeken en bij dezelfde schoen terug op de bank plaatsen.

 

We sorteerden de schoenen per kleur (VB; alle witte schoenen bij elkaar) maar ook volgens soort sluiting (VB; alle schoenen met veters bij elkaar, alle schoenen met velcro bij elkaar…).

Juf zette ook 3 schoenen van de kindjes op de witte tafel en dezelfde 3 schoenen in de voeldoos. Deze schoenen waren elk verschillend van elkaar; een laars, een schoen met een veter en een schoen met een velcro. De kleuters mochten een schoen betasten in de voeldoos en ze mochten raden om welke schoen het ging dat op de tafel stond.

<<  < 4 5 6