• spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld

Dit zijn de blogs

Hier vind je alle activiteiten van de klassen!

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

Buiten spelen met auto's en bruggen.

Geschreven door Hilde Cochez op woensdag 24 oktober 2018.

Buiten spelen met auto's en bruggen. We bouwen bruggen zoals echte ingenieurs en rijden er dan met auto's over. Met vrachtwagens vervoeren we eikels en bladeren. Via een schuine plank of een berg rijden auto's zelfstandig naar beneden. Welke auto's zijn het vlugst beneden ?  De grootsten en zwaarsten natuurlijk.

Buiten knikkeren.

Geschreven door Hilde Cochez op woensdag 17 oktober 2018.

Buiten knikkeren. Vandaag gebruikt juf onze planken om er knikkerbanen mee te maken .  Wie wil er mee knikkeren ? Iedereen wil het wel eens proberen. Een groepje volhouders blijft verder spelen, proficiat. Dit is een goede oefening voor onze handen, vingers en ogen. Wie kan met de knikkers de blokken in de knikkerbanen raken ?

Kasteel gids in onze klas.

Geschreven door Hilde Cochez op woensdag 17 oktober 2018.

Kasteel gids in onze klas. De oma van Jey geeft soms rondleidingen in het kasteel van Beersel. Omdat wij net nu over kastelen leren, nodigen we haar uit in de klas. Ze is een super gids voor kinderen. Op een speelse manier komen wij heel wat te weten. Hiervoor heeft ze allerlei materialen meegebracht zoals: 2 reuze miniatuur kastelen (met ophaalbrug,kerker,...,gracht rondom,een binnenplein,torens), ridders met wapens (schilden,zwaarden,goedendag,kanonnen), speelgoed waarmee kinderen in de tijd van de kastelen gespeeld hebben zoals bikkels. Op het einde wordt één kleuter tot ridder geslagen. Weet je ook wie de hele tijd het hulp knechtje van de gids is geweest ? Jey natuurlijk, super fier is hij op zijn oma. Nog vlug nemen we allen een groepsfoto. Hievoor is iedereen in thema verkleed.

DANKJEWEL WE HEBBEN GENOTEN.

 

Kleuren en vormen met Elmer

Geschreven door Shana Dhoze op zondag 7 oktober 2018. Aangepast op zondag 7 oktober 2018

Nadat we 2 weken de klas wat verkent hebben en we al goed weten welk symbooltje we hebben, gingen we de symbooltjes eens wat beter bekijken. We merkten op dat er verschillende vormen waren en verschillende kleuren. In de klas gingen we op zoek naar dingen met dezelfde vormen. We kwamen heel wat tegen. 

Nu we de vormen al wat beter bestudeerd hadden, gingen we de vorm van ons symbooltje naschilderen. De kleuters konden kiezen uit verschillende voorwerpen met dezelfde vorm als hun symbool. Dit legden ze in het midden van het papier en schilderden de vorm na. Een 1e kennismaking met de manier van tekenen. 

De volgende dag leerden we dan hoe we ons symbooltje moeten tekenen. De kleuters deden dit heel goed. 

Woensdag lag er plots een briefje in onze klas met gekleurde vierkanten. De vierkanten moesten op een bepaalde manier gelegd worden om zo iets te bekomen. We luisterden naar de instructies en ontdekten al snel dat de vierkanten een olifant vormden. En het was niet zomaar een olifant, maar Elmer. 
Elmer is een lieve olifant die er niet uitzit zoals alle andere olifanten. 

Zijn wij allemaal hetzelfde? Of zijn wij, net als Elmer, een beetje anders? De kleuters zagen al snel dat er grotere en kleinere kleuters zijn, kleuters met of zonder bril, blond en donker haar, kort en lang haar, krulletjes en stijl haar. Maar ook dat niet iedereen dezelfde dingen even mooi/leuk vindt. 

We maakten ook kennis met ons 1e taakje. Een taakje waarbij de kleuters zelfstandig aan de slag gaan en zelf beslissen wanneer ze dit maken. Ze moeten er wel rekening mee houden dat hun taakje tijdig klaar is. 

Verder knutselden enkele kleuters een olifant met verschillende materialen. De resultaten waren prachtig. We maakten een kleuren en vormen matrix volledig, maakten olifantenmuziek, probeerden eens te rijmen met kleuren en ontdekten dat we kleuren kunnen mengen. 

Om het thema af te sluiten, had de juf allerlei ingrediënten mee om iets mee te bakken nl. elmer wafels. Op een mum van tijd waren de wafels op. 

En zo sloten we niet alleen het thema af, maar ook meteen de 1e maand van het nieuwe schooljaar. 

Terug naar school

Geschreven door Shana Dhoze op zondag 7 oktober 2018. Aangepast op zondag 7 oktober 2018

Een nieuw schooljaar gaat van start.
We leerden de nieuwe juf, klas, vriendjes en de klaspop Troetel kennen. 

Zoveel nieuwe dingen om te ontdekken. 
Wat de afspraken zijn in de klas, welke hoeken er zijn, het speelgoed dat bij de hoeken hoort en natuurlijk ook het symbooltje.

Buiten het spelen en onderzoeken, hebben we ook al wat 'gewerkt'. Zo schilderden de kleuters allemaal een mooie Troetel om in hun knutseltas te steken, knipten we stukjes papier om ons symbooltje te vormen. We bekeken onze boekentassen van dichterbij en schilderden deze na en nog zoveel meer.

De 1e schooldag gingen we in de namiddag ook genieten van het mooie weer door een blotevoetenpad te volgen. Wat hadden de kleuters een pret!

Kijk en geniet van de 1e foto's van het nieuwe schooljaar.

 

Stap je mee terug naar school.

Geschreven door Hilde Cochez op zondag 23 september 2018.

Stap je mee terug naar school. We lopen het jaar letterlijk in via het stappen op een blad met geverfde voet zolen, maar we hebben natuurlijk ook al vele andere dingen gedaan. Kijk maar eens naar onze foto's.

Doeken en kampen bouwen.

Geschreven door Hilde Cochez op zondag 23 september 2018.

Doeken en kampen bouwen. Iedereen gebruikt zijn eigen creativiteit. Het is ook mooi om te zien hoe kinderen samenwerken.

Zoek Roodkapje...in het bos.

Geschreven door Hilde Cochez op zaterdag 22 september 2018.

Zoek Roodkapje...in het bos. Telkens mogen er 4 andere kleuters zich verkleden in een personage van het sprookje "Roodkapje" (wolf,Roodkapje, grootmoeder, jager). Deze 4 figuren verstoppen zich zo goed mogelijk in het bos. De niet verklede kleuters gaan dan samen op zoek om iedereen terug te vinden. Wie kan zich heel goed verstoppen? Nee, het is beter om jullie niet alle 4 op dezelfde plaats te verbergen, anders is het spel veel te snel afgelopen.

Kunsttentoonstelling in ons dorp.

Geschreven door Hilde Cochez op zaterdag 22 september 2018.

Kunsttentoonstelling in ons dorp. Dit jaar zijn de kleuters helemaal in hun nopjes met de tentoongestelde kunst, want wie zegt dat je kunstige voorwerpen niet mag aanraken. Er is een kunstenaar die een ruimteschip op onze speelplaats heeft gezet en hierin mogen de kinderen echt spelen. Er is een stuur in het schip en je kan er ook in klimmen en klauteren.

Blote voeten pad op de 1ste schooldag.

Geschreven door Hilde Cochez op zaterdag 22 september 2018. Aangepast op zaterdag 22 september 2018

Blote voeten pad op de 1ste schooldag. Naar aanleiding van ons thema "stap je mee terug naar school", wil juf met ons een voeten pad doen. Eerst en vooral bekijkt de juf met ons elke tegel van het pad. We ontdekken in elke tegel een ander soort materiaal : rubber, kurk, houten wasknijpers, kroonkurken, schelpen, spiegels... . De echte apotheose begint pas als we mogen stappen over de tegels. We voelen elke materiaalsoort met onze voeten maar ook onze handen worden gebruikt. Spontaan verwoorden we wat er gevoeld wordt : glad, het prikt, zacht...hobbelig... .

<<  < 4 5 6 7 >