Kleuren en vormen met Elmer
Geschreven door Shana Dhoze op zondag 7 oktober 2018. Aangepast op zondag 7 oktober 2018
Nadat we 2 weken de klas wat verkent hebben en we al goed weten welk symbooltje we hebben, gingen we de symbooltjes eens wat beter bekijken. We merkten op dat er verschillende vormen waren en verschillende kleuren. In de klas gingen we op zoek naar dingen met dezelfde vormen. We kwamen heel wat tegen.
Nu we de vormen al wat beter bestudeerd hadden, gingen we de vorm van ons symbooltje naschilderen. De kleuters konden kiezen uit verschillende voorwerpen met dezelfde vorm als hun symbool. Dit legden ze in het midden van het papier en schilderden de vorm na. Een 1e kennismaking met de manier van tekenen.
De volgende dag leerden we dan hoe we ons symbooltje moeten tekenen. De kleuters deden dit heel goed.
Woensdag lag er plots een briefje in onze klas met gekleurde vierkanten. De vierkanten moesten op een bepaalde manier gelegd worden om zo iets te bekomen. We luisterden naar de instructies en ontdekten al snel dat de vierkanten een olifant vormden. En het was niet zomaar een olifant, maar Elmer.
Elmer is een lieve olifant die er niet uitzit zoals alle andere olifanten.
Zijn wij allemaal hetzelfde? Of zijn wij, net als Elmer, een beetje anders? De kleuters zagen al snel dat er grotere en kleinere kleuters zijn, kleuters met of zonder bril, blond en donker haar, kort en lang haar, krulletjes en stijl haar. Maar ook dat niet iedereen dezelfde dingen even mooi/leuk vindt.
We maakten ook kennis met ons 1e taakje. Een taakje waarbij de kleuters zelfstandig aan de slag gaan en zelf beslissen wanneer ze dit maken. Ze moeten er wel rekening mee houden dat hun taakje tijdig klaar is.
Verder knutselden enkele kleuters een olifant met verschillende materialen. De resultaten waren prachtig. We maakten een kleuren en vormen matrix volledig, maakten olifantenmuziek, probeerden eens te rijmen met kleuren en ontdekten dat we kleuren kunnen mengen.
Om het thema af te sluiten, had de juf allerlei ingrediënten mee om iets mee te bakken nl. elmer wafels. Op een mum van tijd waren de wafels op.
En zo sloten we niet alleen het thema af, maar ook meteen de 1e maand van het nieuwe schooljaar.