• spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld

Dit zijn de blogs

Hier vind je alle activiteiten van de klassen!

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

Thema Vriendjes/houden van

Geschreven door Shana Dhoze op zondag 21 februari 2021.

In dit thema stonden 2 dingen centraal: nl. spiegelen en leren spelen met andere vriendjes buiten onze beste vriendjes. 
Zo moesten de kleuters 2 keer per dag een symbooltje trekken van een vriendje. De symbooltjes van hun beste vriendje(s) nam de juf even weg. Zo leerden ze dat het ook leuk kan zijn om met andere vriendjes te spelen. 

De spelletjes die gespeeld werden hadden allemaal te maken met spiegelen. Wat 1 iemand bouwde, uitbeelde, ... bouwde en speelde de andere in spiegelbeeld na en omgekeerd. 
We leerden ook een trucje bij het schilderen. Zo moesten de kleuters maar 1 helft van het papier beschilderen, papier dubbel vouwen en voorzichtig terug open vouwen. De kleuters waren verbaasd over het resultaat. 

Donderdag hielden we een hartjesfeest samen met de kleuters van juf An
In de voormiddag bakten we lekkere wafels en juf An maakte met haar kleuters lekkere hartjes boterhammen met confituur. 
In de namiddag hebben we gedanst en gesmuld van al het lekkers. 

Thema Dino's

Geschreven door Shana Dhoze op zondag 21 februari 2021.

Maandag zagen we Troetel op een doos zitten. Troetel verdelde ons dat hij een doos had gevonden met een ei in. Een speciaal ei. Het ei was groot, groen en had blauwe stippen. We hadden geen idee van wie dat ei zou kunnen zijn. 
Dus gingen we wat onderzoeken doen. We bekeken verschillende eieren van dichterbij en gingen opzoek naar welke dieren zoal eieren leggen. Zagen hun eieren eruit zoals ons ei? Nee, dat niet. Van wie zou dat dan toch kunnen zijn? 
De kleuters konden wel vertellen dat we het ei moesten warm houden om het uit te broeden. We legden het ei in een lekker warm dekentje en wachtten af. 

Elke dag bekeken we het ei en elke dag zagen we iets nieuws. We noteerden al onze bevindingen op papier. Zo tekenden we het ei telkens na. 
Het ei was eindelijk opengebroken maar ... waar was het dier nu naartoe? Overal in de klas waren pootafdrukken, maar het dier zelf was nergens te bespeuren. We besloten om wat lekkers klaar te leggen voor het dier. Maar wat zou hij eten? Om zeker te zijn, legden we wat vanalles neer: vlees, groeten, fruit, gebak en een bakje water. In tussentijd gingen we de pootafdrukken eens meten met verschillende materialen. 
De volgende dag was het eten opgesmuld. Het dier heeft het water opgedronken en had enkel de groenten en het fruit opgegeten. Dit weten we dus ook al. Maar welk dier het is ... Nog steeds geen idee. 

Samen besloten we om een val te maken. Verschillende kleuters hadden een ander idee. We verdeelden ons in groepjes en voerden de plannetjes uit. Eerst tekenden we deze uit op papier alvorens aan de slag te gaan. Op het einde mocht elk groepje hun val voorstellen en bekeken we of de val zou werken of niet. Indien het niet zou werken, zochten we samen naar een oplossing. 

Een weekend ging voorbij EN .. het dier had zelf nog vriendjes meegebracht WANT ... in elke val zat EEN DINO!!!!

Wat we allemaal gedaan hebben kan je zien in de foto's. Pas op, het zijn er wel wat :-)

Gruffalo

Geschreven door Shana Dhoze op maandag 2 november 2020.

Muis zat heel bang in onze klas. Hij vertelde ons dat hij nog eens naar de speelplaats ging en dieren tegen kwam die hem wilden opeten. Plots kreeg hij een idee. Hij wou het ons niet vertellen maar in de plaats daarvan moesten we hem volgen en het zelf ontdekken. 

Op de weg kwamen we een slang, een vos en een uil tegen. Allemaal zagen ze een lekker hapje in Muis. Muis nam al zijn volle moed bij elkaar en begon plots te praten over de Gruffalo en zijn kenmerken. Eens terug in de klas spraken we Muis hierover aan. Hij had de Gruffalo verzonnen zodat de dierne hem niet meer zouden opeten. 

We besloten de dieren in onze klas binnen te nemen, op voorwaarde dat ze beloofden om Muis niet op te eten. Gelukkig gingen ze hiermee akkoord. 
Omdat deze dieren ook eten nodig hebben, ging 2k aan de slag om de noten en kastanjes in groepjes te verdelen. In elk groepje moesten er 3 noten komen. Zo kreeg elk dier een groepje. 
3K moest dan de noten eerlijk verdelen over de dieren. Soms kregen ze een probleem voorgeschoteld dat eerlijk opgelost moest worden. 

Woensdag zagen we, bij het openen van de deur, voetsporen op de grond. Huh? Hoe komen die daar? Van wie zijn die? Heel voorzichtig gingen we een kijkje nemen en wie zagen we in onze kring ... de GRUFFALO!!!
Hij bestaat dus echt! Al vonden de kleuters hem nogal klein :-) Hij had een speciaal drankje gedronken waardoor hij kleiner werd zodat de kleuters niet bang zouden worden van hem ;-)

Samen met de kleuters van juf An speelden we ook eens 1-2-3 Gruffalo, we knutselden slang, vos, uil en de gruffalo, speelden een rijmspel, probeerden de gruffalo te tekenen volgens de kenmerken van Muis, leerder ook de begrippen evenveel/meer/veel en 3k leerde over 1meer. 

En toen was het tijd voor ons Gruffalofeestje. De kleuters brachten zoveel lekkere kenmerken van de Gruffalo mee!

Die vrijdag hadden we trouwens een probleem. Onze kladeur was op slot! De Gruffalo had dit gedaan en de sleutel verstopt. Om de sleutel te vinden moesten we allerlei opdrachten uitvoeren. 
We hebben de opdrachten met glans uitgevoerd want we vonden de sleutel EN ontdekten in onze klas als verrassing ... de DVD van de Gruffalo!

Deze werd in de namiddag bekeken. 
Omdat er zoveel lekkers werd meegebracht voor het Gruffalofeestje en er nog meer dan voldoende over was, smulden we na de film nog wat verder van al dat lekkers ;-)

Een fijne ggrrrruffalo vakantie!

Muisje houdt van noten

Geschreven door Shana Dhoze op maandag 2 november 2020.

Op de speelplaats hoorden we plots gesnik. We keken rond maar zagen niemand huilen. We gingen op ons gehoor af en zagen een klein muisje zitten in de stamholte. Hij had zoveel verdriet omdat hij honger had. Op onze speelplaats was hij opzoek gegaan naar noten, maar deze vond hij niet. 
Meteen stonden de kleuters paraat om hem te helpen bij het zoeken naar noten. We trokken onze laarzen aan en gingen op pad. 

Op onze tocht kwamen we heel veel noten tegen. Muisje was super blij!
Ook kwamen we een hele lange tak tegen. De kleuters wouden deze absoluut meenemen naar school => samenwerking alom :-)

Omdat Muis nu echt wel veel noten had, besloten we om er ook allerlei dingen mee te doen. 
Terwijl de kleuters van 3k leuke oefeningen en spelletjes speelden bij juf Hilde, kreeg 2k schrijfdans. Ze moesten de kronkelweg van Muis tekenen. Hiervoor moesten ze rond en tussen de noten kronkelen met wasco EN proberen om geen noot/kastanje aan te raken. 

We leerden ook over de begrippen weinig/minder en met 3k over 1minder. 

In de bouwhoek werd er volop gebouwd en in de knutselhoek zijn we begonnen met het knutselen van Muis en het bos. 

Geniet maar mee van de foto's

Thema dieren(arts)

Geschreven door Shana Dhoze op zondag 18 oktober 2020.

Toen we maandag de klas binnen wandelden, zat Troetel omringt door allerlei dieren. Hun baasjes moesten weg en hadden Troetel gevraagd om voor de dieren te zorgen. 
We sorteerden de dieren per soort om zo te weten te komen welke dieren er allemaal waren en hoeveel. We noteerden dit op een papier zodat we elke dag konden controleren of ze er nog allemaal waren. 
De dieren moesten natuurlijk een plekje hebben om te kunnen slapen. Zo maakten we in onze bouwhoek hokken voor al de dieren.

Op een dag zagen we dat er een hondje vol stond met rode stippen. Oei oei, hij was ziek! Wat nu? We moesten de dierenarts bellen! Dus dat deden we. De dierenarts haastte zich om langs te komen. 
Zij heeft Marchal de hond onderzocht en verzorgd. Ondertussen legde ze ons allerlei dingen uit over wat zij precies doet bij het onderzoeken van de dieren. 

Omdat het bezoek van de dierenarts zo leuk en boeiend was, besloten we om zelf ook een dierenartsenpraktijk in te richten. We maakten de praktijk en een wachtkamer. 
Ze had ons ook verteld dat we niet zomaar eten mochten geven aan de dieren. Als we teveel geven kunnen ze verdikken wat niet goed is. Aan de hand van kaarten, wisten we hoeveel eten we aan de dieren mochten geven. We moesten het aantal grote of kleine schepjes goed tellen. 

Het was een heel leuk thema!

Thema vormen

Geschreven door Shana Dhoze op maandag 5 oktober 2020.

In de kring had Troetel iets verstopt onder het doek. We mochten niet kijken maar moesten voelen. Voelden we iets hard/zacht? Dik of dun? Groot of klein? Hoeken of niet?
Na het vele gevoel, ontdekten we al snel dat er een cirkel onder lag. Zouden we in onze klas nog meerdere cirkels kunnen terug vinden? De kleuters gingen al snel op tocht. 

Dit deden we ook voor een driehoek, vierhoek en rechthoek. Driehoekige materialen vinden was niet zo gemakkelijk. 

Enkelen onder de kleuters maakten ook een vormenkunstwerk. Hiervoor werden verschillende technieken gebruikt zoals knippen, plakken, tekenen, scheuren, schilderen. 

Waar de kleuters het meest enthousiast over waren, was onze vormenzoektocht doorheen de straat. Elke kleuter kreeg een vormenzoeker. We kwamen heel wat vormen tegen!

Kijk maar mee!

1e schoolweken

Geschreven door Shana Dhoze op maandag 5 oktober 2020.

Een nieuw schooljaar ging alweer van start. 
Het jaarthema gaat dit jaar rond kleuren. 

Buiten op de speelplaats hing een groot wit papier. Al snel zorgden de kleuters voor de vele kleuren!

We maakten kennis met de klas, de hoeken en Troetel onze klaspop. 

Bommetje

Geschreven door Shana Dhoze op donderdag 28 mei 2020.

Juf Shana en Mauro spelen samen een spelletje, nl: bommetje. 

Het is een heel leuk en gemakkelijk spelletje. 

Kijk maar mee!

 

Doortellen

Geschreven door Shana Dhoze op vrijdag 22 mei 2020.

Troetel weet een snellere manier om te weten te komen hoeveel bloemen we samen gerold hebben. 
Kijk maar mee!

Kunnen jullie op dezelfde manier ook snel tellen? 

Schaduwen tekenen

Geschreven door Shana Dhoze op woensdag 13 mei 2020.

Wat hebben we toch al kunnen genieten van mooi weer!

Maar als de zon schijnt, kan je niet alleen veel buiten spelen, je kan ook schaduwen maken. 
En wat nog leuker is, is om van die schaduwen een tekening te maken!

Neem een papier, potlood of stift en enkele voorwerpen erbij en je kan eraan beginnen. 

Misschien kan je wel de schaduw van je broer/zus/mama/papa tekenen ;-)

 1 2 3 >  >>