• spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld

Dit zijn de blogs

Hier vind je alle activiteiten van de klassen!

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

Buiten activiteit:muziek maken in het herfstbos.

Geschreven door Hilde Cochez op zondag 15 oktober 2017.

Buiten activiteit:muziek maken in het herfstbos. We maken muziek met allerlei herfstmateriaal(kastanjes, eikels) en dozen(plastieken,kartonnen,ijzeren,houten)+flessen.

Verkeersles

Geschreven door Astrid Wambacq op woensdag 11 oktober 2017.

We leerden behendig fietsen. Dank u wel agent Pascal!

Spring in't Veld

Thema 'Wat een familie'

Geschreven door Astrid Wambacq op woensdag 11 oktober 2017. Aangepast op woensdag 11 oktober 2017

De tweede graad zingt samen.

Thema kleuren en vormen

Geschreven door Shana Dhoze op zondag 8 oktober 2017.

De voorbije 2 weken leerden we over 'kleuren en vormen'.

In dit thema kregen we bezoek van het kleurenbeest.
Het kleurenbeest had haar nest in onze klas gemaakt en af en toe veranderde deze van kleur. We zochten telkens voorwerpen in dat kleur.
We knutselden ook een mooie regenboog. Had het nest een nieuwe kleur, dan werd een nieuwe boog van de regenboog ingekleurd in een bepaalde techniek. Zo kregen we een boog van geknipte stukjes papier, van propjes, van verf, van gescheurde stukjes papier en stempelden we met een wattenstaafje.

Wist je dat je ook kon toveren met kleuren? Na het luisteren naar het verhaal van Eefje Donkerblauw, wilden we toch event testen of je wel groen kreeg door blauw en geel te mengen. 2 Kleuters kregen een gekleurde stip op hun neus, neus tegen elkaar wrijven en TADAAAAAAA.... plots kregen ze een groene neus.

 

Het kleurenbeest heeft niet alleen vele kleuren. Ze kan ook van vorm veranderen. Een rondje, een driehoek, een vierhoek ... Hé, dat zijn dezelfde vormen als de symbooltjes van de 2e kleuterklas. Dus werden de vormen wat beter bestudeerd. Een rondje was al goed gekend, een driehoek en vierhoek waren wat moeilijker

Thema 'Dierenmanieren'.

Geschreven door Karla Deknop op zondag 8 oktober 2017.

We leerden bewegen zoals verschillende dieren. Vb. spinnen als een kat, plassen als een hond, grazen als een koe,...

Nadien brachten we er muziek bij en dansten als dieren. Het was een grappige boel waar iedereen ook eens een move durfde te doen.

Thema 'Dierenmanieren'.

Geschreven door Karla Deknop op zondag 8 oktober 2017. Aangepast op zondag 8 oktober 2017

We doken deze keer in de dierenwereld en ontdekken hele vreemde dingen.

Sommige dieren leven in groep en anderen verkiezen het om alleen te leven, sommige kunnen van geslacht veranderen, verschillende dieren hebben elkaar nodig, .....

Jorre bracht zijn hamster mee naar de klas en Nette haar kuikentjes.

We verhuisden ook van plaats en leren nu al tot 1000. Eindelijk!

Tijdens de muzische lessen leerden we hoe we mooie dieren konden tekenen.

Bij de lessen godsdienst speelden we bijbelverhalen na : je zag een arme man voor zijn huis, mensen die water uit de waterput haalden, sommigen waren melaatsen, sommigen verkochten stoffen, vissen of wierook, de tempel moest mooi gemaakt worden, anderen gaven les uit de bijbel, .....

Op het fietsparcours van agent Pascal oefenden we onze armen uit te steken tijdens het fietsen, tussen een smalle doorgang rijden, op een verhoog fietsen, correct achterom kijken, op tijd remmen, ....

Op wil- en durfeiland toonde Yelena en Alexandra hun danstalent.

We verhuisden ook van plaats en leerden nu al tot 1000. Eindelijk!

Het was een echte beestenboel.

Thema 'We vliegen erin'.

Geschreven door Karla Deknop op zondag 8 oktober 2017.

Dit jaar werkt het derde en vierde leerjaar samen voor sommige muzische activiteiten. Gedurende het komende schooljaar gaan er zeker nog zaken zijn die we samen gaan doen: vb. samenwerken in ons zonnestraal, samen op uitstap, .....

De eerste keer maakten we vriendschapsbandjes voor mekaar.

 

 

Thema 'We vliegen erin'.

Geschreven door Karla Deknop op zondag 8 oktober 2017. Aangepast op zondag 8 oktober 2017

Het schooljaar is pas begonnen en we vliegen er al direct in.

We leerden dat het belangrijk was om goede afspraken te maken in groep en dat je je er ook aan moet houden. Bij verschillende spelletjes moesten we samenwerken.

Bij rekenen mochten we onze pokémonkaarten gebruiken voor de deeltafels. Dat ging heel gemakkelijk. Ook werkten we rond de liter en de centiliter en maakten we de klas een beetje nat.

De toilet/ het potje

Geschreven door Leen Buekens op vrijdag 6 oktober 2017. Aangepast op zaterdag 7 oktober 2017

De kleuters waren gek van het verhaal ‘prinses op het potje’! Ze wouden er elke avond voor het naar huis gaan naar kijken op de PC. Ook het ‘ikke-lied’ was een succes bij hen!

Juf had in de poppenhoek een wasdraad gehangen en er een doos met wasknijpers en slipjes bij gelegd. Juf had ook poppen, potjes, poppenpampers en een strijkplank met een strijkijzer meegebracht. De kleuters gingen ijverig aan de slag. Stereotypen werden doorbroken; het waren ook de jongens die de strijk deden!

Juf had bruin brooddeeg gemaakt; de kleur van kaka. De kleuters mochten in de klas worstjes en bolletjes rollen en op een afbeelding van een toilet leggen; het leek net… (je weet wel). Met een plastieken mes konden ze stukjes van het brooddeeg snijden of met kleischaren en kleiwielen konden ze in het brooddeeg knippen en motieven rollen.

Stan en Félize van de klas legden een worstje van brooddeeg op hun hoofd; dat kwam omdat juf het prentenboek verteld had met als titel: ‘over een mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft’.

Op een afbeelding van een toilet hadden de kleuters met een bruine of gele stift kaka of pipi getekend in de toiletpot.

De mama van Rens en Rune van de klas had een krokodil meegebracht; een wip. Wat vinden de kleuters dat leuk om samen op te zitten!

Een grote rol toiletpapier werd uitgerold en daar tekenden de kleuters met een bruine stift ‘kaka’ op.

Juf had lege WC-rollen meegebracht en bewegingskaarten van Nellie en Cezar waarop te zien is dat ze spelen met lege WC-rollen. De kleuters konden deze figuren nabootsen; lege WC-rollen rijgen aan een draad, springen over de rollen, een WC-rol rollen naar elkaar, bouwen met WC-rollen…

Juf had foto’s gemaakt van een pop NAAST, OP, ACHTER en VOOR de pot en een foto van een worstje brooddeeg IN de pot. De bedoeling was dat de kleuters de foto’s nabootsen m.b.v. een pop, een pot en een stukje brooddeeg en daarbij werden de voorgaande begrippen verwoord. Nadien werden de foto’s in de poppenhoek gelegd, zo konden de kleuters er zelf mee aan de slag gaan!

We vierden de verjaardag van Elouise in de klas; zij had lekkere dingen meegebracht! Zij werd 3 jaar; bravo Elouise!

De kleuters vonden het fijn om bruine playmaïs in stukjes te snijden of te knippen met een plastiek mes of schaar en plakten deze stukjes in een toiletpot.

De kleuters konden ook toiletpapier in stukken scheuren en verfrommelen tot een balletje. Deze werden nadien op een afbeelding van een toiletrol gekleefd.

Marthe-Marie had het idee om de koffietasjes van de klas te rijgen aan de wasdraad. Heel vindingrijk van haar!

In de knipbak werd toiletpapier gelegd. De kleuters ervoeren dat knippen hierin moeilijk gaat. Ze konden het papier ook verscheuren.

Twan kwam op het idee om lege WC-rollen naast elkaar te zetten voor zijn ogen en zo een verrekijker te maken. Leuk idee!

Velletjes toiletpapier werden gerangschikt en geplakt van kort naar lang (van 1 vel toiletpapier tot 3 vellen toiletpapier).

Met toiletrollen maakten de kleuters torens. Ze werkten samen. De kleuters ervoeren dat het veel makkelijker is om te bouwen met volle toiletrollen dan met lege rollen.

We vierden ook de derde verjaardag van Naut; proficiat Naut! En prachtig, die treinen die mama voor jou had gemaakt!

Juf had prenten mee van het toiletverloop. De kleuters mochten drie prenten rangschikken in de juiste volgorde; eerst de prent waarbij de zus van Jules (Marie) haar broek openritst, dan de prent waarbij ze op toilet zit en dan de prent waarbij ze spoelt.

Met lege toiletrollen en verf van verschillende kleuren werd er gestempeld op zwart papier.

We vierden de verjaardag van Elisa; zij werd 3 jaar! Zij had lekkere fruitbrochettes en cake meegebracht; hip hip hoera voor Elisa!

De kleuters maakten ook een puzzel van 3 of 6 stuks van Anna of het konijn uit het verhaal ‘konijn op het potje’.

Juf vertelde ook het verhaal ‘mag ik eens in je luier kijken?’. Dit gaat over een muisje die heel nieuwsgierig is en in de luier van de andere dieren wil kijken. De ontlasting van alle dieren ziet er telkens anders uit. Tot de dieren in de luier van het muisje eens willen kijken maar daar zit niets in want muisje gaat op het potje. Alle andere dieren besluiten dan ook om op het potje te gaan. De kleuters mochten als verwerking van het verhaal met een stift ontlasting tekenen in een luier en de prenten van de dieren met deze luiers werden omhoog gehangen aan het raam.

Juf Kaat had met de kindjes kleine ‘Juleskes’ gemaakt zoals onze klaspop Jules en omhoog gehangen; de namen van de kindjes werden erin geschreven en voila; dit zijn de schatten van Jules! De kleuters schilderden met verf ook in afgebeelde toiletpotjes.

Met de lege WC-rolletjes werd nog een bewegingsspel gespeeld; zo werden de rolletjes ONDER onze voet ,onze kin, onze trui, onze poep, TUSSEN de benen, de knieën en de voeten, OP ons hoofd, onze voet, ons been, ACHTER onze rug gelegd...

 

Schooljaar 2017-2018: 'terug naar school; de hoeken van de klas en mijn symbool'

Geschreven door Leen Buekens op vrijdag 6 oktober 2017. Aangepast op zaterdag 7 oktober 2017

Het schooljaar is terug begonnen! Eerst en vooral maakten de kleuters kennis met de hoeken in de klas; de poppenhoek, de boetseertafel, de knipbak, de onthaalhoek, de computerhoek…. Wie in een bepaalde hoek speelt mag een kaartje rond de hals dragen van die bepaalde hoek; er zijn evenveel kaarten als er kindjes mogen spelen in de hoek. Vooral naar aanloop naar de tweede kleuterklas is het goed dat de oudere kinderen van de klas leren dat er maar een bepaald aantal kinderen in de hoek kunnen spelen.

Ze tekenden ook hun eerste tekening; hun eerste kunstwerk.

De kindjes leerden hun symbool kennen. De symbolen hebben een gele, rode, blauwe of groene kleur. Ze stempelden hun eigen symbool met verf op papier.

Ze mochten ook de symbolen sorteren volgens kleur; de rode legden ze in de rode sorteerschoteltjes, de blauwe in de blauwe, de gele in de gele, de groene in de groene…

De kleuters scheurden ook stroken papier in stukjes die ze nadien plakten op een wit blad. Hun eigen symbool werd op hetzelfde blad in het midden geplakt.

Rune van de klas legde papierstroken in de laadbak van zijn speelgoedvrachtwagen en reed er in de klas mee rond. Knap toch hoe vindingrijk de kindjes zijn.

Juf had ook een afbeelding mee van een kapstok waarbij aan elke haak een symbool hing (een peer, een banaan en een appel). De kleuters plakten de afbeeldingen van de boekentas die voorzien is van hetzelfde symbool bij de juiste kapstok.

De kleuters leerden net zoals de vorige schooljaren zelf hun jas ook aantrekken. Juf had hiervoor een afbeelding meegebracht waar een paar voeten en een jas op afgebeeld staan. De kleuters staan met hun voeten op de afbeelding van de voeten en leggen hun jas op de afbeelding van de jas. Ze zwaaien hun jas over hun hoofd en ziezo; de jas is aan!

De eerste graad naar het park

Geschreven door Jeroen Ghillebaert op dinsdag 3 oktober 2017.

Wat een prachtige Herfstdag. Ideaal om naar het park te trekken. Met onze rugzakken op de rug en met onze laarzen aan trokken wij vandaag naar park 'Ter Rijst' in Heikruis. Wanneer we er aankwamen stond er ons al een heuse zoektocht te wachten. We moesten in het bos op zoek naar allerlei prenten. Wel vreemd. We vonden niet alleen prenten over de Herfst... maar ook prenten van de winter, de lente en de zomer. Eerst moesten we dus de passende prenten zoeken. Wanneer we klaar waren hebben we kort eens de eigenschappen van de Hersfst besproken. Nadien vertelden de juffen en de meesters ons over een trol die in het bos zou wonen. Na elk stukje uit het verhaal moesten we een spel spelen. Dat was erg leuk. Iedereen deed heel goed mee. Al gauw was het tijd voor onze boterhammetjes. We trokken te voet naar een cafeetje waar we een drankje mochten kiezen en rustig onze maaltijd konden opeten. 

Wanneer onze buikjes gevuld waren was het tijd om onze zakjes te vullen. In het park gingen we op zoek naar eikels, kastanjes, blaadjes,... Die hebben we nodig voor in de klas. 

Onze dag sloten we af met kampen bouwen. Het was erg fijn om iedereen zijn kamp te zien. Aan het einde van de dag was iedereen toch wel erg moe. We keerden allemaal met goede herinneringen, maar toch ook een beetje moe terug naar huis. 

 

Ruilmarkt

Geschreven door Jeroen Ghillebaert op maandag 2 oktober 2017.

Vandaag liep in de eerste graad het thema rond afval ten einde! Tijd voor een leuke afsluiter dus!! We organiseerden een grote ruilmarkt van speelgoed. Zo helpen we de afvalberg toch al een beetje te verminderen. En aan de lachende gezichten te zien vonden de kinderen het ook een geweldig initiatief!

Bezoek aan het containerpark

Geschreven door Jeroen Ghillebaert op maandag 2 oktober 2017.

Naar aanleiding van ons thema 'afval' brachten we een bezoek aan het containerpark. We kregen er een rondleiding. Alles werd ons grondig uitgelegd. Nu weten we prima hoe alles daar in het werk gaat... Jammer genoeg was de meester zijn fototoestel vergeten en kon hij niet veel foto's maken...

Hoekenwerk thema 'Afval'

Geschreven door Jeroen Ghillebaert op maandag 2 oktober 2017.

Elke dinsdag- en donderdagnamiddag werken wij in de klas in hoekjes. Samen met het eerste leerjaar gaan we dan zelf op onderzoek en komen we door allerlei leuke opdrachten wat meer te weten over het thema. Deze week ging het over afval. Wat doen we best om afval te voorkomen? Hoe pakken we dat het best aan? Hoe moeten we sorteren? ...? Op deze en nog meer vragen probeerden we antwoorden te krijgen. Het was heel boeiend en leerrijk. 

Talentenwerking

Geschreven door Jeroen Ghillebaert op maandag 2 oktober 2017.

Ook dit schooljaar werken we in het tweede leerjaar weer met de talentenarchipel. Ieder kind kan tijdens deze momentjes zijn 'ei' kwijt en zich volledig toeleggen op zijn of haar eigen talent. Deze week stonden de eilanden vooral in het teken van 'op zoek naar schatten'.

Genieten van de natuur

Geschreven door Jeroen Ghillebaert op maandag 2 oktober 2017. Aangepast op maandag 2 oktober 2017

Ons eerste thema van Godsdienst leert ons de natuur bewonderen en ervan genieten. Waar kunnen we dat beter doen dan in het bosje achter onze school. We spitsten onze oren, gingen overal aan ruiken, voelen en keken overal in het rond. We gebruikten al onze zintuigen om op ontdekking te gaan. En dat beviel ons. Tijdens het klasgesprek achteraf bleek dat iedereen een grote natuurvriend was en er heel erg van had genoten. Wat hebben wij toch een geluk dat ons school in zo een prachtige natuur gelegen is... 

We vliegen erin!

Geschreven door Astrid Wambacq op zondag 1 oktober 2017.

In ons eerste thema van WO dachten we na over 'naar school gaan'. Waarom gaan wij naar school? 

Moeten we naar school? Hebben we schoolplicht of leerplicht? In het kader van de lessen bekeken 

we enkele fragmenten uit de film Daens. We waren verbaasd over de trieste omstandigheden waarin de 

kinderen uit het waargebeurde verhaal moesten leven en waren blij dat 'leerplicht' werd ingevoerd en kinderen ook rechten hebben.

Bij ons thema 'We vliegen erin' mochten we ook letterlijk een vlieger maken aan de hand van een stappenplan. Dit vonden we 

niet zo eenvoudig, maar we zijn er allen in geslaagd. Het leukste moment vonden we het testen van de vliegtuigjes.

 

Tussendoortjes

Geschreven door Astrid Wambacq op zondag 1 oktober 2017. Aangepast op woensdag 11 oktober 2017

We lazen deze week een tekst over Mexico. Daarbij dacht Ty aan het liedje 'Mexico' van 'Zangeres zonder naam'.

Daarom besloten we na de les even te dansen. We vonden het leuk!

 

Dobbeltussendoortjes doen we graag: afhankelijk van het aantal ogen van de dobbelsteen, doet elk groepje 

een ander tussendoortje.

 

In de gezonde buitenlucht deden we aan gezichtsyoga. Ontspannend en grappig tegelijk!

Spring in't Veld

Het vierde leerjaar is op zoek naar schatten!

Geschreven door Astrid Wambacq op zondag 1 oktober 2017.

We zijn op zoek naar schatten!

Lekker fruit in onze schatkist

Geschreven door Elsie Degreef op zondag 1 oktober 2017. Aangepast op zondag 1 oktober 2017

Wij hebben het fruit waargenomen, geproefd, geschilderd, geknutseld met servetten, geprikt, gekleefd,... en ook lekkere smoothies en confituur gemaakt. Het werden 2 gezonde weekjes maar we hebben ook 2 daagjes gezondigd bij het vieren van 2 verjaardagen :-) Nog een dikke hip, hip, hoera, voor Lily en Isa!!!

Zachtjes vertelbeer.

Geschreven door Hilde Cochez op zaterdag 30 september 2017.

Zachtjes vertelbeer. Zachtjes vertelbeer buiten activiteit 3. We zijn weer blij met donderdagnamiddag. We kunnen ons volledig ontladen op onze speelweide.Dit omdat we nu gekozen hebben om met de ballen te spelen. De meesten willen zelfs een echt match spelen. Sommigen weten perfect hoe een match verloopt omdat ze lid zijn van een echte voetbalclub. Vooraleer de match begint roept één van de teams een kreet, bij F.C. Pepingen is dat ook zo zeggen ze. Het is fun geweest.

Terug naar school.

Geschreven door Hilde Cochez op zaterdag 30 september 2017.

Terug naar school.Tijdens dit thema hebben we vooral de materialen verkend die in al onze hoeken aanwezig zijn (de reken- lees- en schrijfhoek,de beeldhoek,de blokkenhoek,de media hoek,de poppenhoek waarin de voormiddag gezelschapsspelletjes kunnen gespeeld worden,de wereld- en techniekhoek,de boekenhoek,de juffenhoek,de buitenhoeken=autohoek,verkeersparcours,zandbak en regenbak,thema hoek). Met aanwezig bedoel ik de materialen die het gehele jaar door in deze hoeken blijven, dus basismateriaal. Natuurlijk worden deze hoeken ook constant verrijkt (bij een nieuw thema of naar aanleiding van een idee van een kleuter) met nieuwe attributen. Attributen waar al dan niet een opdracht aan gekoppeld is. We hebben allen al behoorlijk genoten van de klashoeken en vooral van elkaar.

 

Welkom in de 1e/2e kleuterklas

Geschreven door Shana Dhoze op zaterdag 23 september 2017.

Het nieuwe schooljaar is alweer van start gegaan.
De eerste 2 weken zijn voorbij gevlogen!

In deze tijd hebben we al heel wat gedaan.
We leerden de nieuwe klas en juf kennen, onze klaspop Troetel, ons symbooltje en maakten al kennis met enkele afspraken.

 

Fotosessie schatkist.

Geschreven door Hilde Cochez op zaterdag 23 september 2017.

Fotosessie schatkist. Dit naar aanleiding van ons jaarthema "op zoek naar schatten dwars door alles heen". De kleuters kiezen zelf hoe en met welke attributen ze op de foto willen staan.

Terug naar school...op zoek naar schatten!

Geschreven door Elsie Degreef op woensdag 20 september 2017. Aangepast op woensdag 20 september 2017

De eerste week werden de hoeken van de klas met al hun schatten verkend. Er werd een liedje en een versje aangeleerd en de kleuters hebben zichzelf getekend en geschilderd. Ook de kalenders van de klas zijn al goed gekend. De tweede week gingen we op zoek naar schatten in onze boekentas, de boekentassen werden waar genomen, er werden spelletjes gespeeld met boekentassen en er werd een boekentas geknutseld en geschilderd.

 1 2 3 >  >>