• spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld

Dit zijn de blogs

Hier vind je alle activiteiten van de klassen!

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

Draagberrie maken

Geschreven door Astrid Wambacq op dinsdag 24 november 2020. Aangepast op dinsdag 24 november 2020

Binnen thema WOI mochten we een draagberrie ontwerpen, maken en uittesten. 

Thema : oorlog

Geschreven door Astrid Wambacq op dinsdag 24 november 2020.

In de klas leerden we over WOI en WOII.

Ons eigen vliegtuig ontwerpen

Geschreven door Astrid Wambacq op dinsdag 24 november 2020.

Neem gerust een kijkje!

Receptie

Geschreven door Astrid Wambacq op dinsdag 24 november 2020.

In het zesde leerjaar zitten flinke leerlingen. Aan het einde van de week worden ze hiervoor beloond met een gezellige receptie. Er worden mopjes en raadseltjes verteld en hierdoor wordt er heel wat afgelachen.

Thema "herfst" bij de Uilen en Vossen

Geschreven door Sarah Vandersmissen op vrijdag 20 november 2020. Aangepast op vrijdag 20 november 2020

In het thema Herfst werkten wij rond het prentenboek van De Gruffalo

Noodoproep.

Geschreven door Karla Deknop op donderdag 12 november 2020.

Bij dit thema leerden we over verschillende gevaren en hoe we ermee moeten omgaan. We leerden wat we moeten zeggen aan de telefoon als er iets gebeurd is a.d.h.v. toneeltjes, poppenspel, ...

We situeerden onszelf via google-earth en op verschillende kaarten. Hierbij moesten we steeds onze weg kennen.

Bij rekenen maakten we zelf een boodschappenlijst en moesten gepast betalen en teruggeven.

We gingen ook mediteren in het bos en ook bouwden we verder aan ons kamp en kasteel.

Ook brachten we weer een bezoekje aan onze eilanden.

Halloween en bos.

Geschreven door Karla Deknop op woensdag 11 november 2020. Aangepast op donderdag 12 november 2020

We werkten met de 2de graad ook muzisch rond het bos en alles wat erbij hoort zoals spinnen, spinnenweb, ....

Op vrijdag 30 oktober mochten we ons allemaal verkleden in het thema Halloween. Wij maakten er in de 2de graad een leuke dag van. Wij maakten een leuke klasfoto, dansten er op los, schilderden zoals Van Gogh en boetseerden een Halloween - figuur. 

Op deze manier konden we de eerste 2 maanden op school leuk afronden.

 

 

Heksje Mimi geeft een feestje

Geschreven door Charlotte Schoukens op zondag 8 november 2020. Aangepast op zondag 8 november 2020

We maakten lekkere heksensoep voor Heksje Mimi. De ingrediënten waren verknipte blaadjes, hmmm! In de huishoek konden we ook spinnensoep of kastanjepuree maken voor de bosdieren. We konden ons ook verkleden zoals Heksje mimi en op haar bezemsteel door de klas vliegen. 

Er was ook een heks van Dovenetel met een liedje:

De heks van Dovenetel, die roerde in een ketel.

Ze maakte pap van heksengras, waar de heks zo dol op was. 

Wiedewiedewiet, wiedewiedewiet, heksenpap dat lust ik niet.

Wiedewiedewiet, wiedewiedewiet, heksenpap dat-lust-ik-NIET!

Er waren ook drie nieuwe vriendjes in de klas voor een wendagje op school. Dag Jana, Gaston en Marley! :) 

De laaste dag voor de vakantie gaf Heksje Mimi haar griezelfeest! We hebben samen gedanst, gelachen, veel plezier gemaakt,....Het was een tof feestje!

Verjaardag vieren: oktober 2020

Geschreven door Charlotte Schoukens op zaterdag 7 november 2020.

We hebben liedjes gezongen, de jarige werd verwend met mooie tekeningen van de klasgenootjes, maar ook de klasgenootjes zelf werden verwend met een lekkere traktatie van de jarige Marie. Bedankt voor al het lekkers!  We hebben met heel de klas genoten van deze verjaardag. Hieronder enkele leuke sfeerbeelden.

Mannetje tak

Geschreven door Charlotte Schoukens op zaterdag 7 november 2020.

We zijn in het bos opzoek gegaan naar Mannetje tak en zijn takkengezin. We hebben veel gevonden (blaadjes, vruchten, takken,...), maar ook allerlei dingen gezien en gehoord (paddenstoelen gezien, een gaatje in de boom (misschien woont daar wel mannetje tak in), de wind door de blaadjes van de bomen gehoord,...). Spijtig genoeg hebben we Mannetje tak niet gezien in het bos.

We hebben in de klas een eigen Mannetje/Vrouwtje tak gemaakt. Met de takken die we gevonden hebben in het bos, konden we allerlei dingen mee doen bijvoorbeeld: bruggen bouwen, huisje maken, schilderen met takken, vormen mee maken,.... 

Met de takken, vruchten en blaadjes maakten we een herfststukje. Ook Maurice had takken mee die hij gevonden had in het bos. Eens kijken welke takken heel lang zijn en welke kort. 

Enkele vriendjes van de klas hebben ook het verhaal van Mannetje tak eens nagespeeld met stokpopjes. We hebben samen een decor gemaakt en de vriendjes van de klas uitgenodigd voor een leuk verhaal. Op het einde van het verhaal kregen onze artiesten een groot applaus! We konden ook met de popjes spelen in het kleine poppenhuisje. Zo kon Mannetje tak vele avonturen beleven in de klas!

Het wolkje

Geschreven door Charlotte Schoukens op vrijdag 6 november 2020.

We zijn buiten gaan picknicken. Wat voelde we of wat zagen we in de lucht? We voelden een beetje wind, we zagen de zon. Wat zien we soms nog? In de voorbije weken hebben we de zon gezien, ook wel eens de regen, 's morgens af en toe eens mistig, ook op een ochtend eens een regenboog. 

We hebben onze eigen windvogel gemaakt die op het ritme van de wind kon vliegen. We zijn een stok gaan uitzoeken en zagen onderweg ook onze schaduw door de zon. Maar niet enkel de zon was van de partij ook de regen. We trokken onze regenlaarzen aan en gingen buiten in de plassen springen.

Rik-ke-tik-ke tik, Rik-ke-tik-ke tik, door de regen daar loop ik.

Stampen in een diepe plas.

Druppels op mijn regenjas. 

Rik-ke-tik-ke tik, Rik-ke-tik-ke tik, door de regen jij en ik.

We hebben ook onze eigen regenwolk gemaakt door een afdruk te maken in scheerschuim. 

Maurice (de Franse kikker) is ook langsgeweest om met ons al de druppels te tellen. 

 

Op het einde van de week mochten we naar de Kermis van de 2de graad! Wat was dit leuk! 

 

 

 

Gruffalo

Geschreven door Shana Dhoze op maandag 2 november 2020.

Muis zat heel bang in onze klas. Hij vertelde ons dat hij nog eens naar de speelplaats ging en dieren tegen kwam die hem wilden opeten. Plots kreeg hij een idee. Hij wou het ons niet vertellen maar in de plaats daarvan moesten we hem volgen en het zelf ontdekken. 

Op de weg kwamen we een slang, een vos en een uil tegen. Allemaal zagen ze een lekker hapje in Muis. Muis nam al zijn volle moed bij elkaar en begon plots te praten over de Gruffalo en zijn kenmerken. Eens terug in de klas spraken we Muis hierover aan. Hij had de Gruffalo verzonnen zodat de dierne hem niet meer zouden opeten. 

We besloten de dieren in onze klas binnen te nemen, op voorwaarde dat ze beloofden om Muis niet op te eten. Gelukkig gingen ze hiermee akkoord. 
Omdat deze dieren ook eten nodig hebben, ging 2k aan de slag om de noten en kastanjes in groepjes te verdelen. In elk groepje moesten er 3 noten komen. Zo kreeg elk dier een groepje. 
3K moest dan de noten eerlijk verdelen over de dieren. Soms kregen ze een probleem voorgeschoteld dat eerlijk opgelost moest worden. 

Woensdag zagen we, bij het openen van de deur, voetsporen op de grond. Huh? Hoe komen die daar? Van wie zijn die? Heel voorzichtig gingen we een kijkje nemen en wie zagen we in onze kring ... de GRUFFALO!!!
Hij bestaat dus echt! Al vonden de kleuters hem nogal klein :-) Hij had een speciaal drankje gedronken waardoor hij kleiner werd zodat de kleuters niet bang zouden worden van hem ;-)

Samen met de kleuters van juf An speelden we ook eens 1-2-3 Gruffalo, we knutselden slang, vos, uil en de gruffalo, speelden een rijmspel, probeerden de gruffalo te tekenen volgens de kenmerken van Muis, leerder ook de begrippen evenveel/meer/veel en 3k leerde over 1meer. 

En toen was het tijd voor ons Gruffalofeestje. De kleuters brachten zoveel lekkere kenmerken van de Gruffalo mee!

Die vrijdag hadden we trouwens een probleem. Onze kladeur was op slot! De Gruffalo had dit gedaan en de sleutel verstopt. Om de sleutel te vinden moesten we allerlei opdrachten uitvoeren. 
We hebben de opdrachten met glans uitgevoerd want we vonden de sleutel EN ontdekten in onze klas als verrassing ... de DVD van de Gruffalo!

Deze werd in de namiddag bekeken. 
Omdat er zoveel lekkers werd meegebracht voor het Gruffalofeestje en er nog meer dan voldoende over was, smulden we na de film nog wat verder van al dat lekkers ;-)

Een fijne ggrrrruffalo vakantie!

Muisje houdt van noten

Geschreven door Shana Dhoze op maandag 2 november 2020.

Op de speelplaats hoorden we plots gesnik. We keken rond maar zagen niemand huilen. We gingen op ons gehoor af en zagen een klein muisje zitten in de stamholte. Hij had zoveel verdriet omdat hij honger had. Op onze speelplaats was hij opzoek gegaan naar noten, maar deze vond hij niet. 
Meteen stonden de kleuters paraat om hem te helpen bij het zoeken naar noten. We trokken onze laarzen aan en gingen op pad. 

Op onze tocht kwamen we heel veel noten tegen. Muisje was super blij!
Ook kwamen we een hele lange tak tegen. De kleuters wouden deze absoluut meenemen naar school => samenwerking alom :-)

Omdat Muis nu echt wel veel noten had, besloten we om er ook allerlei dingen mee te doen. 
Terwijl de kleuters van 3k leuke oefeningen en spelletjes speelden bij juf Hilde, kreeg 2k schrijfdans. Ze moesten de kronkelweg van Muis tekenen. Hiervoor moesten ze rond en tussen de noten kronkelen met wasco EN proberen om geen noot/kastanje aan te raken. 

We leerden ook over de begrippen weinig/minder en met 3k over 1minder. 

In de bouwhoek werd er volop gebouwd en in de knutselhoek zijn we begonnen met het knutselen van Muis en het bos. 

Geniet maar mee van de foto's

Afval ruimen

Geschreven door Anneleen Meerts op zondag 1 november 2020.

Naar aanleiding van de week van het bos zijn wij met het 4de leerjaar gaan afval ruimen in het bosje aan onze school. Wij vonden heel wat zwerfvuil en leefden ons nog eens helemaal uit in het bos.

Draagberrie maken

Geschreven door Evy Eeckhoudt op vrijdag 30 oktober 2020.

Wij leerden de voorbije 2 weken over de Eerste Wereldoorlog. We zagen de verschillende aspecten en beseften dat het niet gemakkelijk was om toen te leven. Het harde leven in de loopgraven werd ons duidelijk gemaakt door foto's. Op een foto zagen we een soldaat met een loopgraafvoet. Dit gebeurde heel vaak en deze soldaten werden weggedragen. De juf gaf ons de opdracht om een draagbed te maken waarbij we ook echt iemand konden wegdragen. We dachten eerst in kleine groep goed na over onze materialen en maakten een ontwerp en stappenplan. 

Dan was de dag aangebroken en mochten we ons draagbed maken en uittesten. Het was een proces die we moesten doorlopen. Sommige groepen moesten hun ontwerp eerst aanpassen. 

Uiteindelijk heeft elke groep zijn draagbed gemaakt en was de opdracht geslaagd. 

 

Maandpuntje oktober

Geschreven door Evy Eeckhoudt op vrijdag 30 oktober 2020.

Wij waren de eerste klas die het maandpuntje mochten voorstellen aan de school. Wij hadden de kleur blauw gekozen en deze stond voor zingeving en spiritualiteit. Hier moesten we toch even over nadenken. We begonnen in kleine groep na te denken over wat het woord blauw bij ons ging oproepen. We dachten vooral aan de aarde, zee, waterdruppels, de beweging van de zee, lucht,... Daarna probeerde elke groep hun ideeën in bewegingen om te zetten. Iedere groep leerde zijn bewegingen aan de anderen aan en we oefenden ons dansje. Het is een heel mooi resultaat geworden. 

 

 

 

Uitstap naar het Hallerbos

Geschreven door Jeroen Ghillebaert op maandag 19 oktober 2020.

De herfst is inmiddels in ons land. Als introductie op ons thema ‘smullen in de herfst’ trokken we met z’n allen naar het Hallerbos. We gingen er op ontdekking. We startten de dag met enkele afspraken. Waar moeten we op letten en wat mag zeker niet in het bos? Daarna maakten we een reuzenspinnenweb en overliepen we zo alle kenmerken van de herfst. Nu we al wat mee rover de herfst te weten zijn gekomen gingen we echt op ontdekking in het bos met de ‘bosbox’. We moesten prenten verzamelen van allerlei dieren door opdrachten te doen in het bos. Als we de opdrachten goed deden beloofden de bosdieren ons om ons hun favoriete ‘speelplaats’ te tonen zodat ook wij daar in de namiddag ons hartje kunnen gaan ophalen. En we deden het allemaal zo goed dat we dat gelukkig ook konden doen. Na het spel namen we onze zakken en begonnen we aan een lange boswandeling op pad naar de ‘dierenspeelplaats’. Onderweg hielden we wel een tussenstop om onze boterhammetjes op te eten. Eens aangekomen op onze speelplek leefden we ons allemaal heel erg uit. Iedereen vond het heel jammer toen de meester en de juf floten om iedereen te verzamelen om terug te keren. Alle kinderen keerden met een grote glimlach terug. Al begon er hier en daar al wat vermoeidheid op te treden tijdens onze wandeling terug. Het was een hele fijne en leerrijke dag!

Hoekenwerk 'een nette buurt'

Geschreven door Jeroen Ghillebaert op maandag 19 oktober 2020.

We werkten in de klas rond 'een nette buurt'. En zoals bij elk thema deden we hierover een hoekenwerk. 

Hier zien jullie enkele foto's.

Ruilrommelmarkt

Geschreven door Jeroen Ghillebaert op maandag 19 oktober 2020.

In de klas werkten we rond het thema ‘een nette buurt’. Een belangrijk onderdeel daarvan was het omgaan met afval. We leerden sorteren en we leerden ook wat we kunnen doen om onze afvalberg te verminderen. Één manier om dit te doen is hergebruiken. En we voegden de daad bij het woord. We organiseerden een grote ‘ruilrommelmarkt’. Iedereen bracht 5 stukken speelgoed mee en gaf het een waarde van 1 tot 5. Ze stalden hun eigen kraampje uit en gingen eerst bij elkaar kijken wat er te ruilen viel. Nadien konden ze met elkaar onderhandelen en speelgoed ruilen voor speelgoed met dezelfde waarde. Wij zagen heel veel blije gezichtjes. Iedereen was superblij met hun ‘nieuwe’ speelgoed! Hopelijk hebben ze nu allemaal zin gekregen om af en toe eens een stukje speelgoed te ruilen met een ander kindje. Zo geven we dit toch al een 2de leven.

Thema dieren(arts)

Geschreven door Shana Dhoze op zondag 18 oktober 2020.

Toen we maandag de klas binnen wandelden, zat Troetel omringt door allerlei dieren. Hun baasjes moesten weg en hadden Troetel gevraagd om voor de dieren te zorgen. 
We sorteerden de dieren per soort om zo te weten te komen welke dieren er allemaal waren en hoeveel. We noteerden dit op een papier zodat we elke dag konden controleren of ze er nog allemaal waren. 
De dieren moesten natuurlijk een plekje hebben om te kunnen slapen. Zo maakten we in onze bouwhoek hokken voor al de dieren.

Op een dag zagen we dat er een hondje vol stond met rode stippen. Oei oei, hij was ziek! Wat nu? We moesten de dierenarts bellen! Dus dat deden we. De dierenarts haastte zich om langs te komen. 
Zij heeft Marchal de hond onderzocht en verzorgd. Ondertussen legde ze ons allerlei dingen uit over wat zij precies doet bij het onderzoeken van de dieren. 

Omdat het bezoek van de dierenarts zo leuk en boeiend was, besloten we om zelf ook een dierenartsenpraktijk in te richten. We maakten de praktijk en een wachtkamer. 
Ze had ons ook verteld dat we niet zomaar eten mochten geven aan de dieren. Als we teveel geven kunnen ze verdikken wat niet goed is. Aan de hand van kaarten, wisten we hoeveel eten we aan de dieren mochten geven. We moesten het aantal grote of kleine schepjes goed tellen. 

Het was een heel leuk thema!

Een helikopter bouwen

Geschreven door Astrid Wambacq op zaterdag 17 oktober 2020.

En uitproberen maar!

Popart

Geschreven door Astrid Wambacq op zaterdag 17 oktober 2020.

Naar het idee van Andy Warhol

Op uitstap naar de OLV kerk te Bellingen

Geschreven door Evy Eeckhoudt op donderdag 15 oktober 2020.

De 3de graad ging samen naar de kerk om de tentoonstelling te gaan bekijken van de vondsten, opgravingen die ze hebben gedaan tijdens de restauratie van de kerk. We vonden het alvast heel interessant. 

Verpakkingen maken

Geschreven door Evy Eeckhoudt op donderdag 15 oktober 2020. Aangepast op donderdag 15 oktober 2020

In het thema 'Made in' leerden we hoe ze van grondstoffen producten maakten. We leerden ook hoe de prijs tot stand kwam. We maakten al reclame voor een product in een vorige les. Nu had de juf nog een ander ideetje. We moesten een eigen degelijke verpakking maken om een product te kunnen vervoeren rekening houdend met enkele eisen. Hier zie je onze resultaten. 

We mochten ook nog een stappenplan volgen om een helikopter te maken. Ook dit lukte ons als we wat samenwerkten. 

Dit was een leuke les. 

September!

Geschreven door Sarah Vandersmissen op woensdag 14 oktober 2020. Aangepast op woensdag 14 oktober 2020

Een blik in onze klassen bij de start van het schooljaar en in het thema vormen en kleuren. 

Veel kijkplezier!

 1 2 3 >  >>