• spring in't veld

Dit zijn de blogs

Hier vind je alle activiteiten van de klassen!

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

grootoudersfeest

Geschreven door Shana Dhoze op maandag 9 december 2019.

Tijdens het grootoudersfeest werd er gezellig gekokkereld met oma en opa

Gezond ontbijt

Naar aanleiding van het grootoudersfeest, leerden we over een gezond ontbijt.

De 1e week leerden we vooral over lekker fruit. Elke dag namen we een ander stuk fruit waar en proefden we hiervan. De ananas was een groot succes.

Troetel zat op een ochtend in de kring, omringd door allemaal lekkers. Ze zei dat ze net klaar was met ontbijten. Maar wat wij allemaal gezien hebben, was niet allemaal ontbijt.
We sorteerden wat bij ontbijt hoorde en wat niet. Daarna sorteerden we dit nog is volgens gezond en ongezond ontbijt. De kleuters wisten heel goed wat er goed is en waar je af en toe eens mag van eten.

We oefenden veel ons dansje en versje voor het grootoudersfeest. Het was een groot succes

Halloween

Geschreven door Shana Dhoze op maandag 9 december 2019.

Een hele week werkten we in het donker. Enkel met behulp van wat zaklampen konden we zien. Niet altijd even gemakkelijk ;-)

Ons bos werd omgetoverd in een donker bos.

In ons donkere bos konden de kleuters experimenteren met zaklampen en schaduwen. We leerden hoe we een kleine schaduw groter konden maken en omgekeerd.

De huishoek werd omgetoverd tot het toverhuis van de heksen waar heerlijke heksensoep en toverdranken werden gemaakt. Ze moesten heel goed opletten dat het recept correct werd uitgevoerd. Anders zouden er wel rare dingen kunnen gebeuren met de toverdrankjes.

Donderdag maakten we pompoensoep met spinnetjes.
De soep werd op vrijdag opgedronken

Wij zijn gezond!

Geschreven door Kaat Borremans op dinsdag 3 december 2019.

Wij hebben een tijdje gewerkt rond gezonde voeding. Nu weten wij perfect waar veel vitaminen inzitten. Wij hebben ook veel geproefd! Mmmmmmm...

Thema : de zon.

Geschreven door Karla Deknop op maandag 2 december 2019. Aangepast op maandag 2 december 2019

We leerden verder over de kenmerken van de zon. We maakten een zonnewijzer en werkten proefjes uit i.v.m. de zon.

We maakten kennis met de verschillende eilanden van onze talenten en lieten ons daar enorm in gaan.

We genoten van de zon en lazen strips op het grasveld. Yoga pasten we toe met de zonnegroet.

Mijn schoolomgeving.

Geschreven door Karla Deknop op maandag 2 december 2019.

Deze periode bekeken we onze schoolomgeving eens van dichterbij. We maakten ons eigen kompas en zochten de provincies op.

We telen zelf onze wiltoof in de klas die we nadien ook kunnen proeven.

Samen maakten we een mijter voor de Sint die hij kan dragen als hij een natuurwandeling gaat maken.

Spa dag 4 4-5-6

Geschreven door Frieda Moriau op zondag 17 november 2019. Aangepast op zondag 17 november 2019

Vandaag is het onze laatste dag samen op stap.  Als we om 7 uur wakker worden is het nog heel stil op de gang.  De Trollen moeten alle kleine trollen gaan wekken want we moeten om 9.30 uur helemaal klaar staan om te vertrekken.

De bus brengt ons naar het kasteel van Logne.  Een burcht die helemaal werd vernield.  We keerden terug naar de Middeleeuwen. We mogen zelf het kasteel beschieten, we beluisteren de legende van de gouden geit, we bezoeken de woning van de kasteelheer, .....

Nadien spelen we een spel en ontdekken we een schat.  Iedereen heeft het snoepje dik verdiend!

Dit was het einde van 4 zeer leuke, leerrijke dagen in Spa!

Spa dag 3 4-5-6

Geschreven door Frieda Moriau op zondag 17 november 2019.

Vandaag hebbeen we een verjaardag te vieren...Barnabe wordt 11 jaar.  Samen met de trollen en alle trollenkinderen openen we de dag met een liedje.

Na het ontbijt trekken we met de bus naar de Venen van Malchamps.  De wandeling door de Venen is heel leerrijk, we leren o.a. dat het er heel koud kan zijn, dat turf onze huid heel zacht maakt, dat het er heel drassig is, we proeven de veenbes,  ....

's Middags genieten we van een worst op de BBQ in een gezellig chalet, mmmm dat smaakt!

Na de middag trekken we te voet door de bossen naar ons domein. We mogen door de beek stappen ....wat een pret.

Terug in het domain moet alle vuil eraf en de natte kleren gedroogd worden, gelukkig is er de droogkast!  Jammergenoeg ook tijd om al wat spullen in onze valies opnieuw te steken.

We genieten nog van een gezelschapspel om nadien naar het restaurant te gaan gruwelen terwijl er lekkere frieten geserveerd worden.

Nadien een spetterend vuurwerk en ons feestje.

Om 10 uur kruipen we onder de lakens.

Spa dag 4, 1ste-2de-3de

Geschreven door Anja Devos op zaterdag 16 november 2019.

Iedereen was deze morgen nog in dromenland toen het tijd was om op te staan.  Hop uit bed, kleren aan, valiezen maken, eten, picknick maken, valiezen de bus in en wij de bus op.  Oeps... een beetje later dan voorzien reden we richting Blegny om de steenkoolmijnen te bezoeken.  Onze gids was vroeger een mijnwerker in Beringen.  Hij vertelde ons heel veel weetjes.  Met de lift naar de steenkoolmijnen gaan was ook een hele belevenis.  Toen we terug boven waren konden we genieten van onze picknick.  Daarna was er nog even tijd om in de speeltuin te spelen.  De tijd vloog voorbij... het was al tijd om richting Bellingen te vertrekken...

Onze trollen en onze kinderen beleefden een fantastische week!

Spa dag 3 - 1ste, 2de en 3de

Geschreven door Anja Devos op donderdag 14 november 2019.

Het was droog maar wel ijzigkoud, maar toch gingen we de uitdaging aan.  We leerden veel bij over de fauna en flora van de Hoge Venen.  Na een zware, maar leerrijke tocht hadden we wel wat lekkers verdiend. De gids bracht ons naar een hutje waar middenin een groot vuur brandde. Daarop lagen heerlijke worstjes te braden. Mmmmm, dat smaakte. Na een uurtje opladen waren we klaar om onze tocht verder te zetten. We trokken nu diep het bos in en gingen op zoek naar allerlei sporen van dieren : voetafdrukken, uitwerpselen, ... We kwamen het allemaal tegen. Na een tweetal uurtjes wandelen kwamen we aan op ons domein. Eindelijk hadden we tijd om ons wat te ontspannen. Filmpje kijken, lezen, tekenen, in het bos spelen, ... het kon allemaal! Al snel was het tijd om onze griezeligste outfit aan te trekken voor het grote HALLOWEENFEEST! Om ter griezeligst trokken we naar het restaurant om er heerlijk te eten! Frietjes! Heerlijk! Als 'knal op de vuurpijl' kregen we na het eten nog een spetterend vuurwerk voorgeschoteld. Ook al deden sommige oortjes pijn, toch genoten we met volle teugen van dit prachtig spektakel. Plots kregen we nog vreemd bezoek ook. Lolo Karlito was ons achterna gereist en kwam ons haar grootste talenten tonen. Ach ja, talenten... dat is misschien een groot woord. De kinderen van onze school toonden haar wat een 'echt' talent is tijdens het free podium. Na deze show ruilden we onze mooie verkleedkleren in voor onze pyjama's. We kruipen nu onze bedjes in zodat we klaar zijn om er ook nog een hele fijne laatste dag van te maken. Tot morgen!!

dag 2 1ste-2de -3de leerjaar

Geschreven door Anja Devos op woensdag 13 november 2019. Aangepast op donderdag 14 november 2019

Na een lekkere pizza trokken we richting Spa.  Het was een stevige wandeling.  We proefden van het 'lekkere' bronwater van Spa.

De avond werd spectaculair afgesloten met een fantastische goochelshow waar de duiven in het rond vlogen.

We kijken al uit naar dag 3.

Dag 2 4-5-6

Geschreven door Frieda Moriau op woensdag 13 november 2019. Aangepast op woensdag 13 november 2019

Na een lekker ontbijt trokken we te voet op verkenning naar Spa.  Onderweg hadden we zoekopdrachten.  We waren tegen de middag terug en konden smullen van lekkere pizza.

Om 2 uur wachtte een gids ons op om ons mee te nemen in een leuk oriënteringsspel in het domein.  Het was heel leuk.

Nadien waren we vuil genoeg om een douche te nemen.  Na het avondmaal was er een geweldige magische show.

Om 9.30 uur lag iedereen in slaap.

Spa dag 1 4-5-6

Geschreven door Frieda Moriau op woensdag 13 november 2019.

We vertrokken richting Blegny voor een bezoekje aan de steenkoolmijn.  We kregen een filmpje te zien en daalden dan tot op 30 meter onder de grond.  We konden onze ogen niet geloven in welke omstandigheden de mijnwerkers er moesten werken.  Onze gids had zelf jaren in de mijn gewerkt en had een heel interessant verhaal. Daarna vertrokken we naar Spa.  Voor het lekkere avondmaal installeerden we ons  in onze kamers.  Na het eten deden we nog een avondwandeling en nadien was het tijd om te slapen.  De eerste avond is het steeds moeilijk om de slaap te vatten.  We hadden zoveel te vertellen over de fijne dag.

Bosklassen in Spa - dag 1

Geschreven door Anja Devos op dinsdag 12 november 2019. Aangepast op dinsdag 12 november 2019

We vertrokken deze ochtend vanuit Bellingen naar het domaine de Palogne voor een bezoek aan het kasteel van Logne.

Daar kregen we heel wat spannende verhalen te horen. Nadien reden we naar onze verblijfplaats in Spa. We pakten onze koffers uit, maakten onze bedden op,...

Daarna stond het eerste avondmaal op ons te wachten. Lekkere preisoep, aardappelgratin met kip en boontjes en een lekkere flan.

Om ons eten wat te laten zakken trokken we het bos in met onze zaklampen... brrrrrrr... Spannend!

Nu duiken we ons bedje in, het was al later dan verwacht.

Slaapwel allemaal!

Lagere school Spring in 't Veld is naar Spa vertrokken!

Geschreven door Astrid Wambacq op dinsdag 12 november 2019.

De trollenkoning heeft zijn trollen tot de orde geroepen. Petrol en Control hebben de trollen meegenomen naar Spa om

hun bijzondere trollenmanieren wat bij te schaven. ;-)

De kinderen van onze lagere school zagen het helemaal zitten om hier samen met hen aan te werken!

We zagen blije gezichten bij onze kinderen bij het zien van onze grappige trollen en het zingen van het bosklassenlied.

Met hun klasgroep stapten ze enthousiast de bus op richting Spa om er te genieten van een reuzefijne week!

Herfst

Geschreven door Kaat Borremans op vrijdag 1 november 2019.

We zijn thema herfst begonnen met een mooie wandeling... We hebben geleerd over de uil, de vos en de andere bosdieren. Als laatste leerden we over de spin om een beetje in Halloweenstemming te komen. We zijn in die weken ook vaak naar het bos geweest en hebben een bosstratego gespeeld samen met de dieren van fabeltjeskrant. Vrijdag voor de vakantie, was er een feestje samen met alle kleuters, waar we mochten swingen en zingen. We werden allemaal griezels en spinnen! Ook hebben we die dag lekker gesmuld van onze spinnen/pompoensoep! Wat een leuke afsluiter voor de vakantie... :-)

Hopsakee!

Geschreven door Kaat Borremans op vrijdag 1 november 2019. Aangepast op vrijdag 1 november 2019

Woehoew, de bewegingsmaterialen van hopsakee waren weer in ons schooltje! Kijk hier maar wat een gekke dingen de kleuters deden en vooral wat een mooie bewegingsomloop de kleuters zelf maakten!

Wendag

Geschreven door Charlotte Schoukens op maandag 28 oktober 2019. Aangepast op maandag 28 oktober 2019

Deze lieve vriendjes komen na de herfstvakantie bij ons in het klasje. Dan telt onze klas 24 vriendjes.

Welkom Lia, Fien, Esra, Oniz en Ilias!

Tot binnenkort! :D

Halloween in het herfstbos

Geschreven door Charlotte Schoukens op maandag 28 oktober 2019.

Spookje wil heel graag een Halloweenfeestje geven voor zijn vrienden uit het bos. Hij versiert zijn kasteel en maakt pompoensoep. Heksje Mimi geeft de laatste dag voor de herfstvakantie ook een Halloweenfeestje en dit speciaal voor ons! :D

Wij maakten lekkere pompoensoep met echte spinnetjes. Hmmm lekker! Op het grasvled maakten we samen met juf Dominique 'heerlijke' heksensoep met blaadjes en takjes.

Daarnaast speelden we leuke heksenspelletjes in de klas.

De laatste dag van de week was het eindelijk zover, het Halloweenfeest!

Verkleed gingen we naar het feest en dansten we op griezelige muziek, wat een dansmoves! Nadien konden we smullen van onze zelfgemaakte popcorn.

Kabouters en bosdieren in het herfstbos

Heksje Mimi leefde in een rood huisje in het bos. Op een dag kwam ze kabouter William tegen. Hij was zijn huisje kwijt. Zijn huis had een rood dak met witte stippen. Maar ze konden het huisje niet vinden. Daarom maakten wij een huisje voor kabouter William.

'Onder hele hoge bomen, in een groot kabouterbos

staat een heel klein aardig huisje zomaar midden op het mos.

K'zou er best wel willen wonen maar ik ben toch veel te groot.

T'is gemaakt voor de kabouters met hun jas en mutsjes rood.

Als het 's avonds donker wordt, is dat helemaal niet naar

want dan zitten de kabouters zo gezellig bij elkaar. '

Niet enkel kabouter William woont in het bos, ook de bosdieren kwamen eens een kijkje nemen. Een vos, een egel, een uil, een eekhoorn en een spin kwamen in de klas spelen. We timmerden ook huisjes (een spinnenweb) voor onze kleurrijke spinnenvriendjes (die we zelf maakten in de klas).

We maakten ook mooie herfstkunst door te schilderen met takken en te rollen met herfstvruchten in de verf.

Uiteindelijk trokken we, wanneer het droog was, onze laarzen aan en een maakten een mooie herfstwandeling.

Verjaardag vieren: oktober 2019

We hebben liedjes gezongen, de jarige werd verwend met mooie tekeningen van de klasgenootjes, maar ook de klasgenootjes zelf werden verwend met de traktaties van de jarigen. We hebben mogen smullen van de cupcakes van Senne en de wafeltjes van juf Dominique. Bedankt voor al het lekkers!  We hebben met heel de klas genoten van deze verjaardagen. Hieronder enkele leuke sfeerbeelden.

Hopsakee

Geschreven door Charlotte Schoukens op maandag 28 oktober 2019.

Hopsakee, een bewegingsproject in samenwerking met MOEV en de gemeente Pepingen, was aanwezig op school. De kinderen konden zich in de turnzaal uitleven met de materialen van Hopsakee, super tof!!

De kleuren van de gevoelens

Jules wil heel graag weten wat 'houden van' betekent. We zijn samen gaan uitzoeken hoe dit voelt. De vriendjes werden heel blij van een dikke knuffel van Jules, want Jules geeft een knuffel om te laten zien dat hij van iemand houdt. Maar we zijn niet altijd blij. Er bestaan ook nog andere gevoelens. Naast blij kunnen we ook bang, boos, verdrietig,... zijn.

We hebben gekeken naar de mimieken van elkaar. Ook maskers van deze mimieken waren te vinden in de poppenhoek. Er zijn verschillende kleuren om gevoelens voor te stellen. Op muziek en met verschillende kleuren hebben we ons gevoel kunnen uiten op papier. Tot slot speelden we ook verscheidene spelletjes rond gevoelens in de klas.

het donkere bos, halloween

Geschreven door An Erauw op maandag 28 oktober 2019.

Het bos wordt een beetje griezelig, ook meneer de uil en de dieren van het grote dierenbos zijn een beetje bang... Wat zijn al die geluiden, is dat een spook?

Deze week werkten we in een donkere klas, lichtjes zorgden voor net voldoende licht, we luisterden naar griezelige muziek en geluiden, spookjes kwamen tot leven in de klas. Op het einde van de week konden we lekker zelf griezelen en maakten we er een fantastisch halloweenfeest van

pompoensoep

Geschreven door An Erauw op maandag 28 oktober 2019. Aangepast op maandag 28 oktober 2019

samen aan de slag... pompoen snijden, wortels schillen en snijden, ajuin snijden, totmaten snijden ... alles amen in de kom en mixen maar! Rsultaat, lekkere soep! En om het helemaal af te maken, rollen we spinnenballetjes