• spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld
  • spring in't veld

Dit zijn de blogs

Hier vind je alle activiteiten van de klassen!

Tip: ga even met je muis over de foto's, misschien zit er wel een heus fotoalbum achter!

le français

Geschreven door Evy Eeckhoudt op dinsdag 2 maart 2021.

Om onze woorden en getallen te herhalen speelden we enkele spelletjes. Op die manier moesten we zo veel mogelijk proberen praten in het Frans. 

Jaarthema 'Verrassend vreugdevol'.

Geschreven door Karla Deknop op maandag 1 maart 2021.

Elke klas brengt zijn eigen kleur naar voor.

Welke maat?

Geschreven door Karla Deknop op maandag 1 maart 2021.

We leerden over verschillende 'maten' zoals ; vrienden, kledingmaten, gewichten, elkaars kracht meten, ...

We leerden ook in groep samenwerken en hoe we het best met conflicten kunnen omgaan met behulp van handpoppen.

Bij onze Franse tussendoortjes oefenden we enkele werkwoorden en onze lichaamsdelen benoemen.

Bij Nederlands keerden we terug in de tijd tot het ontstaan van ons alfabet, de boeken, .... Hierbij maakten we zelf perkament.

Voor wiskunde herhaalden we de leerstof met behulp van spelletjes.

Tussen de lessen door maakten we natuurlijk ook tijd om ons eens te ontspannen door : ping-pong te spelen, rekkerspelletjes, een tekening maken met een potlood in de mond,...

 

Brrr, het is koud

Geschreven door Charlotte Schoukens op zaterdag 27 februari 2021.

Wat was het koud aan onze handen. We probeerden een ijsblokje door te geven aan elkaar zonder dat het ging smelten. Dat was één van de proefjes die we in de klas deden. Ook vroren we 2 nepspinnen in waarbij we er één buiten en één in de klas plaatsten. Welke nepspin zou er als eerste uit het ijs smelten? Wat waren we benieuwd! 

We schilderden ook met ijs en geëxperimenteerd met ijs in de grote ontdekbak. We konden ons lekker warm kleden in de huishoek en ijsbergen maken in de bouwhoek. 

Omdat het zo koud was buiten maakten we vogelvoer voor de vogeltjes, dat we daarna samen met Maurice (de franse kikker) konden buiten hangen.

Wat zagen we toen we naar buiten keken? Enkele sneeuwvlokken, HET SNEEUWT! We trokken onze laarzen aan en gingen op verkenning door de sneeuw. Veel sneeuwpret verzekerd! 

(niet zo griezelige) monsters

Geschreven door Dunja Vander Leenen op zaterdag 27 februari 2021.

...

Franse dialoog oefenen in de zon.

Geschreven door Astrid Wambacq op vrijdag 26 februari 2021. Aangepast op vrijdag 26 februari 2021

We leren naar de markt te gaan en ons uit te drukken.

Receptie in de sneeuw

Geschreven door Astrid Wambacq op vrijdag 26 februari 2021.

Genieten in de sneeuw. 

Het land van de grote woordfabriek / het letterwinkeltje

Geschreven door Dunja Vander Leenen op zondag 21 februari 2021. Aangepast op zondag 21 februari 2021

Opa Brom heeft een winkeltje vol met letters: grote letters en kleine letters. Maar niet iedereen weet wat je nu eigenlijk met letters kunt dóén. Gelukkig kan opa dat heel goed uitleggen, want...

'In een wereld zonder letters
zonder woordjes, zonder zinnen
kunnen mensen - groot en klein
natuurlijk niet zoveel beginnen!'

Thema Vriendjes/houden van

Geschreven door Shana Dhoze op zondag 21 februari 2021.

In dit thema stonden 2 dingen centraal: nl. spiegelen en leren spelen met andere vriendjes buiten onze beste vriendjes. 
Zo moesten de kleuters 2 keer per dag een symbooltje trekken van een vriendje. De symbooltjes van hun beste vriendje(s) nam de juf even weg. Zo leerden ze dat het ook leuk kan zijn om met andere vriendjes te spelen. 

De spelletjes die gespeeld werden hadden allemaal te maken met spiegelen. Wat 1 iemand bouwde, uitbeelde, ... bouwde en speelde de andere in spiegelbeeld na en omgekeerd. 
We leerden ook een trucje bij het schilderen. Zo moesten de kleuters maar 1 helft van het papier beschilderen, papier dubbel vouwen en voorzichtig terug open vouwen. De kleuters waren verbaasd over het resultaat. 

Donderdag hielden we een hartjesfeest samen met de kleuters van juf An
In de voormiddag bakten we lekkere wafels en juf An maakte met haar kleuters lekkere hartjes boterhammen met confituur. 
In de namiddag hebben we gedanst en gesmuld van al het lekkers. 

Thema Dino's

Geschreven door Shana Dhoze op zondag 21 februari 2021.

Maandag zagen we Troetel op een doos zitten. Troetel verdelde ons dat hij een doos had gevonden met een ei in. Een speciaal ei. Het ei was groot, groen en had blauwe stippen. We hadden geen idee van wie dat ei zou kunnen zijn. 
Dus gingen we wat onderzoeken doen. We bekeken verschillende eieren van dichterbij en gingen opzoek naar welke dieren zoal eieren leggen. Zagen hun eieren eruit zoals ons ei? Nee, dat niet. Van wie zou dat dan toch kunnen zijn? 
De kleuters konden wel vertellen dat we het ei moesten warm houden om het uit te broeden. We legden het ei in een lekker warm dekentje en wachtten af. 

Elke dag bekeken we het ei en elke dag zagen we iets nieuws. We noteerden al onze bevindingen op papier. Zo tekenden we het ei telkens na. 
Het ei was eindelijk opengebroken maar ... waar was het dier nu naartoe? Overal in de klas waren pootafdrukken, maar het dier zelf was nergens te bespeuren. We besloten om wat lekkers klaar te leggen voor het dier. Maar wat zou hij eten? Om zeker te zijn, legden we wat vanalles neer: vlees, groeten, fruit, gebak en een bakje water. In tussentijd gingen we de pootafdrukken eens meten met verschillende materialen. 
De volgende dag was het eten opgesmuld. Het dier heeft het water opgedronken en had enkel de groenten en het fruit opgegeten. Dit weten we dus ook al. Maar welk dier het is ... Nog steeds geen idee. 

Samen besloten we om een val te maken. Verschillende kleuters hadden een ander idee. We verdeelden ons in groepjes en voerden de plannetjes uit. Eerst tekenden we deze uit op papier alvorens aan de slag te gaan. Op het einde mocht elk groepje hun val voorstellen en bekeken we of de val zou werken of niet. Indien het niet zou werken, zochten we samen naar een oplossing. 

Een weekend ging voorbij EN .. het dier had zelf nog vriendjes meegebracht WANT ... in elke val zat EEN DINO!!!!

Wat we allemaal gedaan hebben kan je zien in de foto's. Pas op, het zijn er wel wat :-)

Afsluiter voor krokusvakantie

Geschreven door Anneleen Meerts op vrijdag 12 februari 2021.

Als afsluiter voor de krokusvakantie mochten de kinderen van het 4de leerjaar hun lievelingsspel meenemen naar de klas. Tijdens de week hadden ze hun spel aan elkaar al mogen voorstellen. Vandaag mochten ze de spelletjes dan ook samen spelen. Een echte oefening om de sociale vaardigheden te oefenen. Ik zag dat er heel mooi werd samengespeeld met verschillende vrienden.

Daarnaast mogen we de sneeuwpret van de afgelopen week niet vergeten! De kinderen maakten vanmorgen een lange slee. Fijn om zoveel vrolijke gezichtjes te zien!

Poppenkast met schimmen

Geschreven door Anneleen Meerts op vrijdag 12 februari 2021.

De laatste week voor de vakantie hebben we onze eigen poppenkast gemaakt. Tijdens de lessen oriëntatie op de wereld leerden we tijdens een les elektriciteit over de verschillende stroombronnen. We leerden hierbij hoe we een lampje konden laten branden met geleiders en een batterij. We gingen zelf aan de slag met de striptang. Wat waren we enthousiast als onze lamp brandde! We vonden het dan ook leuk om van onze poppenkast een schimmenpoppenkast te maken. We maakten er popjes bij op een stokje en bedachten een verhaal. 

Als afsluiter van de week mochten we poppenkast spelen voor elkaar. Wat zag ik enthousiaste kinderen in de klas!

 

 

Newtonpendel

Geschreven door Anneleen Meerts op vrijdag 12 februari 2021.

Tijdens onze lessen oriëntatie op de wereld moesten we een Newtonpendel maken. Hierbij moesten we zelf eerst goed nadenken op welke manier we dit best gingen aanpakken. Bij onze Newtenpendel was het heel belangrijk dat alles nauwkeurig afgemeten was en alle knikkers of parels even hoog hingen. De ene ging al wat nauwkeuriger aan het werk dan de andere maar uiteindelijk had iedereen een Newtonpendel klaar gekregen. De kinderen gingen elkaar ook helpen. Ze dachten na waarom de ene Newtonpendel beter ging dan de andere en stuurden hun eigen werk bij.

Leuk om te zien hoe de kinderen zo mooi kunnen samenwerken!

 

 

Verteltas

Geschreven door Anneleen Meerts op vrijdag 12 februari 2021. Aangepast op vrijdag 12 februari 2021

Voor de voorleesweek mochten wij in groepjes een prentenboek kiezen om voor te lezen aan de tweede en derde kleuterklas. Tijdens de muzische lessen bedachten wij hierbij een leuke manier om dit aan de kleuters voor te stellen. Sommigen maakten er popjes bij, anderen maakten een kijkdoos, sommigen maakten een poppenkast.. Ik zag heel veel creatievelingen in de klas. Bij ons prentenboek maakten we ook een spelletje waarbij de kleutertjes allerlei opdrachten moesten uitvoeren die met ons prentenboek te maken hadden. 

De kinderen keken hier echt naar uit en ze hebben dit ook heel goed gedaan! 

Eigen uitvinding

Geschreven door Evy Eeckhoudt op woensdag 10 februari 2021.

Binnen ons thema van hightech mochten de kinderen zelf een eigen uitvinding ontwerpen. Ze hebben het heel goed gedaan en de resultaten kan je hier zien. 

Spring in't Veld

Just dance

Geschreven door Evy Eeckhoudt op woensdag 10 februari 2021.

In het 5de leerjaar vinden ze het altijd heel leuk om als tussendoortje een just dance dansje te doen. Tijdens dit thema, Hightech, hebben we het vooral over uitvindingen en de evolutie van alles. Dit was dus de perfecte gelegenheid om ons eigen just dance dansje uit te vinden. 

Hieronder zie je de resultaten.

 

 

Voorleesweek bij de kleuters

Geschreven door Evy Eeckhoudt op woensdag 10 februari 2021.

Tijdens onze voorleesweek mochten de kinderen naar de peuterklas en 1ste kleuterklas. We werden eerst voorbereid door juf Hilde. Zij vertelde ons hoe we dit het beste konden aanpakken. We kregen van de juf een weekje om ons boekje goed te kunnen voorlezen en om dit dan ook actief te kunnen gaan vertellen in de klas. 

Enkele reacties van de kinderen: 

* Ik vond het heel leuk en gezellig, zou het zeker opnieuw willen doen, ze waren heel schattig

* Ik vond het super leuk om voor te lezen aan de kleuters. Ze zijn zo gefocust en zich aan het verdiepen in het verhaal.

* Het was heel leuk, vooral dat we mochten het verhaal spelen met onze knuffels

* Het was leuk maar ook wel moeilijk. De peuters waren snel afgeleid.

kikker in de kou

Geschreven door Dunja Vander Leenen op zaterdag 6 februari 2021. Aangepast op zondag 7 februari 2021

Schilderen met ijs (en blauwe voedingskleurstof) was voor vele het hoogtepunt van onze winterweek. Samen keken we hoe water in ijs kon veranderen. "Mogen we het dan NU opeten?" was de meest gestelde vraag van de dag.

Ook gingen we experimenteren met ijs. Zout, suiker en warm water maakten deel uit van de proefjes. 

Juf Sarah liet ons een filmpje zien van het ontstaan van ijskristallen. We hebben dan geprobeerd om ze zo goed mogelijk na te maken op onze lichtbak. 

Onze winkel werd even een "winter-zomer-koude-warme" winkel. Badpakjes aantrekken in combinatie met een wintermuts? Bij de uiltjes en de vosjes kon dit allemaal. 

Onze knip-bak werd eventjes een knoop-bak. Aan de hand van een stappenplan leerden we knoopjes maken in allerlei soorten touw. 

De zandtafel werd dan weer een sneeuwtafel waar we de pooldieren konden voederen. 

We speelden het verhaal "kikker in de kou" na aan de verteltafel. Samen gingen we op zoek naar attributen die we nodig hadden. 

Tenslotte knutselden we ook nog een schudbol.

Laatste 100 dagen juf Frieda

Geschreven door Jeroen Ghillebaert op vrijdag 5 februari 2021. Aangepast op vrijdag 5 februari 2021

Voor juf Frieda is het aftellen nu echt begonnen. Ze gaat haar laatste 100 dagen in bij ons op school. Omdat ze halftijds werkt zijn het er zelfs maar 50. Haar pensioen loert om de hoek. De leerkrachten en de kinderen zullen haar heel erg missen en willen haar afscheid niet onopgemerkt voorbij laten gaan. En daarom wilden we de festiviteiten vandaag al starten. Aan elke klas werd gevraagd om in thema naar school te komen. Elke klas een andere thema. Elk thema was een link naar juf Frieda. In elke klas moest juf Frieda op zoek naar de link met haar eigen leven. Als ze juist was kreeg ze een stuk van een rebus. Nadat ze alle stukje bij elkaar had gelegd kon ze op zoek naar haar verrassing. Een GROTE aftelkalender. Per werkdag mag ze een luikje openen. Wij hopen dat dit niet te snel gaat... want wij willen juf Frieda graag nog even bij ons houden! 

 

Hoekenwerk "Ziek? Naar de dokter!"

Geschreven door Julie Vanhemelryck op donderdag 28 januari 2021. Aangepast op donderdag 28 januari 2021

We werkten 3 weken rond dit thema. Eerst leerden we vooral ons eigen lichaam kennen en leerden we hoe we dit kunnen verzorgen. Waar ligt onze maag, wat zijn onze hersenen... We hebben bij elkaar ook EHBO technieken uitgevoerd. Nu weten we goed wat we moeten doen wanneer er iemand een bloedneus, bult, wondje heeft!

Daarna leerder we dokter Knabbel en zijn team kennen. Hij leerde ons welke soorten tanden we hebben en waarvoor we deze nodig hebben. Hij heeft ons ook geleerd wat plakmonsters zijn en hoe we ervoor kunnen zorgen dat deze niet in onze mond terechtkomen. Letten op wat we eten en goed onze tanden poetses is de boodschap! Hier hebben we dan ook echt op geoefend. Alle kinderen werden beloond met een echt tandenpoetsdiploma. JOEPIE!

Zelfportret

Geschreven door Astrid Wambacq op woensdag 27 januari 2021.

Je kan hier onze prachtige tekeningen bekijken.

Frans

Geschreven door Astrid Wambacq op woensdag 27 januari 2021.

Spreekvaardigheden oefenen.

Spring in't Veld

Tanden poetsen

Geschreven door Jeroen Ghillebaert op zondag 17 januari 2021.

In dit filmpje legt meester Jeroen uit hoe je je tanden best poetst! Kijk maar goed en doe na! Succes!

Ridders en prinsessen

Geschreven door Dunja Vander Leenen op zaterdag 16 januari 2021.

Onze klassen werden de afgelopen weken omgetoverd tot de middeleeuwen.

Onze huishoek werd een heus verkleedfestijn. Draken, ridders en prinsessen, voor ieder wat wils.

Kastelen bouwen kunnen we als de beste. In de vosjesklas konden ze kiezen uit allerlei soorten blokken, in de uiltjesklas stond er een duplokasteel dat de kleuters konden nabouwen adhv stappenplannen.

"Toermalijn" en "ridder Rikki" waren de centrale prentenboeken waarmee we aan de slag gingen.

We keken naar de verschillende landschappen en gingen aan de slag om ons eigen droomkasteel te schilderen, te knippen en te plakken. De resultaten waren super. 

In de wiskundehoek gingen we aan de slag met Smartgames, wie kon de prins tot bij de prinses brengen...

Wisten jullie dat ridders ook geheime wachtwoorden gebruikten om het kasteel binnen te komen? Hier koppelden we een rijm-run en een opdrachtje samengestelde woorden aan.

We gingen ook op drachtentocht!! Jas, muts, sjaal en laarzen aan... Daar gingen we. Onderweg kregen we het geweldige idee om paard te rijden door het bos, op weg naar een kasteel in de verte. Iedereen zocht een stok en hop... in galop! We namen de stokken mee naar de klas en knutselde er een stokpaard / eenhoorn mee.

We sloten onze dag telkens af met een digitaal verhaal van "Ridder Muis".

Ook leerden we ridder Martijn en ridder Koen kennen. 2 ridders die zeurden bij de koning, ze hadden niets te doen. (Op Youtube vinden jullie verschillende versies van het lied)

Noodoproep.

Geschreven door Karla Deknop op woensdag 13 januari 2021.

We bewogen en maakten een eigen dans rond verschillende gebouwen.

 1 2 3 >  >>