JK Breedhout foto's

Hier vind je alles terug omtrent het reilen en zeilen in JK Breedhout.

gezondheidsmaand: een gezond lichaam

De tweede week van onze gezondheidsmaand geven we aandacht aan ons lichaam. Bewegen is gezond. Daarom gaan we elke dag voldoende bewegen, wordt er een fitnesshoek gemaakt en een podium waar we kunnen zingen en dansen. We leren over onze spieren, onze bloedsomloop en ons skelet

gezondheidsmaand: helemaal zen

Naar aanleiding van de gezondheidsmaand starten we met onze mentale gezondheid. De kleuters brengen allemaal een dekentje en kussen mee naar de klas. Onze kring wordt omgetoverd tot een zenhoekje. We doen er yoga, komen er tot rust, geven er massage, laten wierookstokjes branden,... In de knutselhoek gaan we schilderen met massageolie en ecoline. We sluiten de week af met een pyjamaparty en kussengevecht

verjaardag Millie

Kippen, kuikens en eieren

De periode voor Pasen kregen we kuikentjes en kippen op bezoek. We knutselen een paasmandje van eieredozen, versieren de paasboom, gaan tellen, spelen met kleuren, spelen met hoeveelheidsbegrippen, groot, klein, wegen , spelen met inhoud,... en dit allemaal met eitjes. We sluiten af met de paasklokken (of paashaas) die lekkere chocolade eitjes bracht.

verjaardag Jayce

verjaardag Skye

Carnaval in de klas

Het is bijna zo ver, carnaval komt er aan. Bij carnaval hoort confetti, muziek, verkleden, heel veel kleuren, lekker gek doen, ... In de klas staat er een confettibak waar de kleuters kunnen experimenteren met hoeveelheden en verschillende maateenheden. Ook liggen er cerpentines bij die ze naar hartenlust in stukjes kunnen knippen. In de gang kunnen ze spelen met ballonnen (groot en klein, verschillende kleuren) en grote kartonnen dozen die worden omgetoverd tot sjaar. In de klas staat ook nog een doos vol verkleedkleren. Kleuter mogen zich de ganse dag verkleden. Zo ontdekken en experimenteren ze met verschillende sluitingen, oefenen ze hun zelfstandigheid in aan- en uitkleden, wat hoort bij elkaar, spelen spontaan rollenspel, ... We knutselen kleurrijke slingers door stroken te knippen in 2 kleuren en deze in kleurenpatroon aan elkaar te bevestigen. De jongsten knippen snippers die ze op gekleurd papier kleven en daar wordt dan hun slinger van gemaakt. Met de slingers gaan we passen en meten: welke is de langste, de kortste, welke hebben dezelfde kleur, hoelang wordt onze slinger als we iedereen zijn stuk aan elkaar bevestigen (meten in de klas) We dansen en maken muziek op verschillende carnavalsliedjes,... We knutselen het hoofd van een clown en daar werken we volgende week aan verder (gelijklopend met onze gekke dagen: gekke hoed, regenboogdag, omgekeerde dag, crazy hair)

themaloze week 2

In deze week gingen we gezelschapsspelletjes spelen rond de kleuren en tellen. Kleuters leren spelregels, hun beurt afwachten,... We tekenden een mannetje waarbij de kennis van het lichaamsschema, pengreep, links- of rechtshandig werd geobserveerd. Als juf ging ik meespelen in de hoeken om de kleuters extra uitdaging te geven.

Allemaal hartjes

Onze klas werd omgetoverd in een klas vol rode hartjes. De kleuters gingen hartjes knutselen, tekenen, schilderen. We werkten op voorbereidend schrijven door rode lijnen te tekenen. Dit werd dan gebruikt om een hart te knutselen. Dit vullen we op door te knippen, scheuren en frommelen (fijne motoriek). We maakten een groepswerk door te stempelen met rode verf, onze handen a te drukken, rode stickers te kleven, te kleuren en tekenen met rode schrijfmaterialen, te knippen en te plakken. op het einde werden hartjes gevouwen en toverden we mooie rode hartjesbloemen op ons groepswerk. We gingen op zoek in de klas naar allemaal rode dingen. We leerden een lied over vriendjes: "zoveel vriendjes bij elkaar" We sloten het thema af, samen met juf Dunja, met een hartjesfeest. Daarvoor maakten we een hartjeskroon, maakten we hartjesboterhammen met kersenconfituur en peperkoekenhartjes. Er werd ook een rood drankje getoverd. Zo werd het thema in alle gezelligheid afgesloten.

themaloze week

Ga je mee kleine beer - Winter

Naar aanleiding van het boek werken we rond sneeuw, ijs, kou, geluiden herkennen en benoemen. we maken een sneeuwbak in de klas waar de kleuters kunnen inzitten, sneeuw scheppen, hoeveelheden kunnen vergelijken Onze kring worden banken van "ijs en sneeuw" met noppenplastiek, mousse, ... Daar kunnen de kleuters aan voelen, over stappen op hun blote voeten, sneeuwparcours mee bouwen,... We knutselen, tekenen, schilderen sneeuwmannen we knippen, scheuren, frommelen sneeuwvlokken we rijgen sneeuwkettingen we dansen en bewegen op de muziek van Vivaldi - winter ... Het waren weer twee super leuke weken

Kerst in de klas

Nu Sint en Piet terug naar Spanje zijn, is het tijd om de kerstboom te versieren. Dit doen we samen. Daarbij wordt de fijne motoriek gestimuleerd, komen begrippen als groot, klein, dezelfde, hoog, laag, boven, onder, lang, kort,... aan bod. Bij de kerststal hoort natuurlijk ook het kerstverhaal. Sinterklaas is dan wel terug naar Spanje, maar daar is dan de kerstman!!! Kleuters kunnen zich verkleden als kerstman of kerstvrouw, pakken cadeautjes in, brengen die rond in de klas. Er wordt intensief gewerkt aan onze nieuwjaarsbrieven en het leren van ons nieuwjaarsversje. Verder genieten we samen van de gezellige sfeer. We sluiten af met een wafelbak en warme chocomelk rond het houtvuur en een kerstfeestje in de klas.

Sint en Piet in de klas

Wat hoort er allemaal bij Sint en Piet? Eerst en vooral de kledij: De kleuters konden na het waarnemen zichzelf inleven in de rol van Sint of Piet. Er werden cadeautjes ingepakt die ze dan konden verdelen in de klas. Er werd een paard gemaakt waar ze dan echt konden opzitten en mee rond rijden. Onze grote dozen werden stoomboot en schoorsteen. We leerden een lied over het paard van Sinterklaas (de ritmestokjes werden het geluid van die hoeven die dan weer snel, traag, luid of stil werden). We deden schrijfdans met houtskool, experimenteerden met houtskool (dat gaf als resultaat dat sommige kleuters er even zwart uitzagen dan zwarte piet). We knutselden een pietenkroon (één-éénrelatie, kleurenpatroon). De ganse dag konden de kleuters meezingen met de liedjes van Sinterklaas. We speelden met begrippen: waar zit piet? Op, onder, naast, in, voor, achter of tussen de schoorstenen? We gingen aan het tellen: steek het juiste aantal wortels in de schoen. En nog zoveel meer...

Het kartonnen kasteel

De kleuters brachten allerlei kartonnen dozen mee. Ons thema werd gestart met het verhaal "Het kartonnen kasteel" Daar gaan twee vriendjes elke dag spelen, boven op de berg, met hun kartonnen doos. Op een dag komt er een vriendje bij. Hij brengt ook zijn doos mee en vraagt of hij mee mag spelen. Bart vindt dit eigenlijk niet zo leuk en zondert zich af, komt niet meer spelen op de berg. Tot op een dag, het nieuwe vriendje aan zijn deur staat en Bart vraagt om te komen meespelen. Bart besluit mee te gaan. En merkt dat het best super leuk is om met z'n drieën te spelen. Vanaf die dag is het niet meer twee twee twee, maar drie drie drie. Een nieuwe vriendschap is gesloten en er wordt weer elke dag gespeeld met de dozen, boven op de berg. Ook bij ons in de klas waren er 4 nieuwe vriendjes gestart. Door de dozen, was het ijs al vlug gebroken. Iedereen speelde samen, kropen in en uit de dozen, gingen met meerder kleuters samen in één doos. Zo gingen we aan het vergelijken. Hoeveel kindjes kunnen er samen in, welke doos is het grootste, in welke doos kan je je helemaal verstoppen, welke doos kan over ons hoofd? Welke dozen passen in elkaar , welke dozen kunnen op elkaar. Hoeveel dozen staan er op elkaar? De dozen werden een trein: wie zit er in de eerste wagon, wie zit er in de laatste, hoeveel wagonnetjes zijn er? In welk wagonnetje kan je met 2 of meer?.... Met schoendozen werden er schatkisten geknutseld, de kleuters konden stempelen met dozen, we speelden een memory met dozen, er werden cirkels geschilderd en getekend rond een rond doosje Er werden dozen gesorteerd van groot naar klein We speelden met begrippen: in, op , onder, voor, achter, naast Kleuters konden hun schrijftechniek oefenen door op de dozen te tekenen en te kleuren (spelen met lijnen en vormen) ....

verjaardag Finn

Een ganse dag feest voor Finn. Samen maken we een grote schilderij, zijn kroon, we gaan dansen en zingen.

Herfst in de klas

Nadat we terugkwamen van onze wandeling, werden onze herfstvondsten in een grote experimenteerbak gedaan. Daar konden we aan de slag met vergrootglazen, pincetten, de weegschaal, potten van verschillende grootte, een dobbelsteen,... Zo konden we volop ontdekken hoe dingen eruitzien van dichterbij, oefenden we onze fijne motoriek en pengreep, konden we experimenteren met gewicht: wat weegt meer, minder, evenveel,... Zo konden we hoeveelheden vergelijken: in die pot kan meer, kan minder,... Met de dobbelsteen konden we gaan tellen en onze bosdieren eten geven: zoveel kastanjes voor egel, zoveel voor eekhoorn, zoveel voor muis,... Zo konden we ook gaan vergelijken: wie heeft er meer, wie heeft er minder,... Met de stokken en blokken werden er huisjes gebouwd voor onze bosdieren. We gingen ook volop aan de slag met herfstkleuren. Door gebruik van verschillende materialen en technieken, ontstonden er de mooiste herfst"kunst"werkjes. We zongen en speelden met liedjes over de herfst: daarbij konden we in de plassen stampen, waren we zelf de vallende blaadjes die dwarrelen naar beneden, de bomen die wiebelen in de wind,...( daarbij kwamen heel wat begrippen aan bod die ze met heel hun lichaam konden ervaren) Als afsluiter maakten we samen met de kleuters van juf Dunja pompoensoep. Het was zeker weer een heel leuk thema!!!

Herfstwandeling foto's

Samen met juf Dunja gingen we een herfstwandeling maken. Het was volop genieten van al die mooie dingen in de natuur. Dank zij een zonovergoten herfstdag, kwamen we heel wat mooie herfsttafrelen tegen. We gingen op zoek naar kastanjes, eikels, bolsters, blaadjes, paddenstoelen,... We mochten door de plassen stappen en op avontuur in het bos. We keerden terug naar school met een bolderkar vol herfstvondsten.

visjes in de klas foto's

De kleuters brachten foto's mee van hun huisdier en/of lievelingsdier. Jules houdt ook heel veel van dieren. Hij heeft een hond en een goudvis. Zo besloten we om twee goudvisjes te houden in de klas. We gingen de vissen waarnemen, maakten een aquarium klaar. We konden de vissen bekijken met vergrootglazen, konden tegen elkaar praten in vissentaal en zwommen rond als echte vissen; we leerden een lied over "visje visje in het water" Dit gaf ons de mogelijkheid om te werken rond richting, snelheid,...

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x